Prawo o ustroju sądów
administracyjnych.
Dz.U.2018.2107 t.j. z dnia 2018.11.07
Status: Akt obowiązujący
Wersja od: 23 maja 2019r.
-
Wejście
w życie:
1
stycznia 2004 r.
zobacz:
Dz.U.2002.153.1271;art.
1
art.
50
Art.
50. [Wejście w życie ustawy]
Ustawa
wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych ustawą
z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Przepisy wprowadzające ustawę
- Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę -
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U.
poz. 1271, z późn. zm.).
USTAWA
z
dnia 25 lipca 2002 r.
Prawo
o ustroju sądów administracyjnych
Rozdział
1
Przepisy
ogólne
Art.
1. [Funkcja sądów administracyjnych. Kryterium
kontroli]
§
1. Sądy
administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez
kontrolę działalności administracji publicznej oraz
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość
między organami jednostek samorządu terytorialnego,
samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi
organami a organami administracji rządowej.
§
2. Kontrola,
o której mowa w § 1, sprawowana jest pod względem
zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią
inaczej.
Art.
2. [Struktura sądów administracyjnych]
Sądami
administracyjnymi są Naczelny Sąd Administracyjny oraz
wojewódzkie sądy administracyjne.
Art.
3. [Domniemanie właściwości WSA. Właściwość
NSA]
§
1. Sprawy
należące do właściwości sądów
administracyjnych rozpoznają, w pierwszej instancji, wojewódzkie
sądy administracyjne.
§
2. Naczelny
Sąd Administracyjny sprawuje nadzór nad działalnością
wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie
orzekania w trybie określonym ustawami, a w szczególności
rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń tych sądów
i podejmuje uchwały wyjaśniające zagadnienia prawne
oraz rozpoznaje inne sprawy należące do właściwości
Naczelnego Sądu Administracyjnego na mocy innych ustaw.
Art.
4. [Zasada niezawisłości sędziowskiej]
Sędziowie
sądów administracyjnych i asesorzy sądowi w
sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają
tylko Konstytucji
oraz ustawom.
Art.
5. [Powołanie i wyznaczenie miejsca służbowego
sędziego]
§
1. Sędziów
sądów administracyjnych do pełnienia urzędu na
stanowisku sędziowskim powołuje Prezydent Rzeczypospolitej
Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.
§
2. Sędziowie
sądów administracyjnych są powoływani na
stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu
administracyjnego, z wyznaczeniem miejsca służbowego
(siedziby) sędziego, albo na stanowisko sędziego Naczelnego
Sądu Administracyjnego.
§
3. Asesorów
sądowych do pełnienia urzędu na stanowisku asesora
sądowego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na
wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.
§
4. Asesorzy
sądowi są powoływani na pięć lat, z
wyznaczeniem miejsca służbowego (siedziby) asesora sądowego
w wojewódzkim sądzie administracyjnym.
Art.
6. [Wymagania dla kandydata na stanowisko sędziego WSA]
§
1. Do
pełnienia urzędu na stanowisku sędziego wojewódzkiego
sądu administracyjnego może być powołany ten,
kto:
1)
ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i
obywatelskich;
2)
jest nieskazitelnego charakteru;
3)
ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał
tytuł magistra lub zagraniczne uznane w Polsce;
4)
jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia
obowiązków sędziego;
5)
ukończył 35 lat życia;
6)
wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie
administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych
dziedzin prawa związanych z działaniem organów
administracji publicznej;
7)
pozostawał co najmniej osiem lat na stanowisku sędziego,
prokuratora, prezesa, wiceprezesa, lub radcy Prokuratorii Generalnej
Rzeczypospolitej Polskiej albo przynajmniej przez osiem lat wykonywał
zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo przez
dziesięć lat pozostawał w instytucjach publicznych na
stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa
administracyjnego lub pracował w charakterze asesora sądowego
w wojewódzkim sądzie administracyjnym co najmniej dwa
lata.
§
2. Wymagania,
o których mowa w § 1 pkt 7, nie dotyczą osób
z tytułem naukowym profesora lub ze stopniem naukowym doktora
habilitowanego nauk prawnych.
§
3. W
wyjątkowych przypadkach Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na
wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, może powołać
kandydata na stanowisko sędziego mimo krótszych, niż
określone w § 1 pkt 7, okresów pozostawania na
stanowiskach wymienionych w tym punkcie lub wykonywania zawodu
adwokata, radcy prawnego lub notariusza.
§
4. Osoby,
o których mowa w § 2, mogą być zatrudnione na
stanowisku sędziego również w niepełnym
wymiarze czasu pracy.
Art.
6a. [Wymagania dla kandydata na stanowisko asesora sądowego]
§
1. Do
pełnienia urzędu na stanowisku asesora sądowego może
być powołany ten, kto ukończył 30 lat i spełnia
wymagania:
1)
o których mowa w art. 6 § 1 pkt 1-4 i 6;
2)
przez co najmniej cztery lata pozostawał na stanowisku sędziego,
prokuratora lub prezesa, wiceprezesa, lub radcy Prokuratorii
Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej albo co najmniej przez cztery
lata wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub
notariusza albo przez sześć lat pozostawał w
instytucjach publicznych na stanowiskach związanych ze
stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego.
§
2. Wymagania,
o których mowa w § 1 pkt 2, nie dotyczą osób
z tytułem naukowym profesora lub ze stopniem naukowym doktora
habilitowanego nauk prawnych.
§
2a. O
wolnych stanowiskach asesorskich Prezes Naczelnego Sądu
Administracyjnego obwieszcza w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
§
3. Kandydaturę
na stanowisko asesora sądowego zgłasza się prezesowi
właściwego wojewódzkiego sądu
administracyjnego.
§
4. Prezes
właściwego wojewódzkiego sądu
administracyjnego, po stwierdzeniu spełnienia przez kandydata
warunków i wymogów, o których mowa w § 1 i
2, przekazuje zgłoszenie Prezesowi Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
§
5. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego, po zasięgnięciu
opinii kolegium sądu, przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa
kandydaturę na stanowisko asesora sądowego wraz z oceną
kwalifikacji.
Art.
7. [Wymagania dla kandydata na stanowisko sędziego NSA]
§
1. Do
pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego
Sądu Administracyjnego może być powołany ten, kto
spełnia wymagania określone w art. 6 § 1 pkt 1-4 i 6,
jeżeli ukończył 40 lat oraz pozostawał co
najmniej dziesięć lat na stanowisku sędziego,
prokuratora, prezesa, wiceprezesa, lub radcy Prokuratorii Generalnej
Rzeczypospolitej Polskiej albo przynajmniej przez dziesięć
lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub
notariusza. Wymaganie ukończenia 40 lat nie dotyczy sędziego,
który co najmniej przez trzy lata pozostawał na
stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu
administracyjnego.
§
2. Do
powołania na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu
Administracyjnego stosuje się także przepisy art. 6 §
2-4.
Art.
8. [Złożenie oświadczenia o stanie majątkowym]
Oświadczenie
o stanie majątkowym, o którym mowa w art.
87
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 23, z późn. zm.),
sędziowie wojewódzkiego sądu administracyjnego
składają właściwemu prezesowi wojewódzkiego
sądu administracyjnego, a prezes wojewódzkiego sądu
administracyjnego i sędziowie Naczelnego Sądu
Administracyjnego - Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Analizy danych zawartych w oświadczeniu o stanie majątkowym
dokonuje kolegium właściwego sądu administracyjnego.
Art.
9. [Sąd dyscyplinarny i rzecznik dyscyplinarny]
Sądem
dyscyplinarnym w sprawach dyscyplinarnych sędziów sądów
administracyjnych i asesorów sądowych jest Naczelny Sąd
Administracyjny. Rzecznikiem dyscyplinarnym w tych sprawach jest
Rzecznik Dyscyplinarny Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art.
10. [Pracownicy sądów administracyjnych]
W
sądach administracyjnych są zatrudnieni starsi referendarze
sądowi, referendarze sądowi, starsi asystenci sędziów,
asystenci sędziów oraz urzędnicy i inni pracownicy
sądowi.
Art.
11. [Ustalenie zasad biurowości]
Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego ustala zasady biurowości
w sądach administracyjnych.
Art.
12. [Sprawowanie nadzoru nad działalnością
administracyjną]
Zwierzchni
nadzór nad działalnością administracyjną
sądów administracyjnych sprawuje Prezes Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
Art.
12a. 1
[Sądy administracyjne jako administratorzy danych osobowych]
§
1. Sądy
administracyjne są administratorami danych osobowych
przetwarzanych w postępowaniach sądowych.
§
2. Do
przetwarzania danych osobowych w postępowaniach sądowych
przepisów art. 15, art. 16 - w zakresie, w jakim przepisy
szczególne przewidują odrębny tryb sprostowania,
oraz art.
18
i art.
19
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z
dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w
związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
(ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L
119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej
"rozporządzeniem 2016/679", nie stosuje się.
§
3. W
związku z przetwarzaniem danych osobowych w postępowaniach
sądowych wykonanie obowiązków, o których mowa
w art.
13
rozporządzenia 2016/679, następuje przez umieszczenie
informacji określonych w art.
13 ust. 2
rozporządzenia 2016/679 w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej oraz w widocznym miejscu w budynku sądu.
Art.
12b. 2
[Nadzór nad przetwarzaniem danych osobowych przez sądy
administracyjne]
§
1. Nadzór
nad przetwarzaniem danych osobowych przez wojewódzkie sądy
administracyjne w postępowaniach sądowych sprawuje Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§
2. Nadzór
nad przetwarzaniem danych osobowych przez Naczelny Sąd
Administracyjny w postępowaniach sądowych sprawuje Krajowa
Rada Sądownictwa.
§
3. Do
nadzoru, o którym mowa w § 1 i 2, przepisy art.
175dd § 2
i 3
oraz działu
I rozdziału 5a
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów
powszechnych stosuje się odpowiednio.
Art.
13. [Delegowanie sędziego]
§
1. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego może delegować, na
czas określony, sędziego wojewódzkiego sądu
administracyjnego, za jego zgodą, do pełnienia obowiązków
sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.
§
2. Minister
Sprawiedliwości, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego, może delegować, na czas określony,
sędziego sądu apelacyjnego lub sędziego sądu
okręgowego, za jego zgodą, do pełnienia obowiązków
sędziego w sądzie administracyjnym.
Art.
14. [Budżet sądownictwa administracyjnego]
§
1. Projekt
dochodów i wydatków Naczelnego Sądu
Administracyjnego obejmuje także dochody i wydatki wojewódzkich
sądów administracyjnych. Projekt dochodów i
wydatków w brzmieniu ustalonym przez Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego minister właściwy do spraw finansów
publicznych włącza do projektu budżetu państwa.
§
2. W
zakresie wykonywania budżetu sądów administracyjnych
Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego przysługują
uprawnienia ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
Art.
15. [Informacja o działalności sądów
administracyjnych]
§
1. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej i Krajową Radę Sądownictwa o
działalności sądów administracyjnych.
§
2. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezesa Rady
Ministrów o problemach funkcjonowania administracji publicznej
wynikających ze spraw rozpatrywanych przez sądy
administracyjne.
Rozdział
2
Wojewódzkie
sądy administracyjne
Art.
16. [Tworzenie WSA]
§
1. Wojewódzki
sąd administracyjny tworzy się dla jednego województwa
lub dla większej liczby województw.
§
2. Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi
wojewódzkie sądy administracyjne oraz ustala ich siedziby
i obszar właściwości, a także może tworzyć,
poza siedzibą sądu, i znosić wydziały zamiejscowe
tych sądów.
Art.
17. [Struktura organizacyjna i kierownictwo WSA]
§
1. Wojewódzki
sąd administracyjny dzieli się na wydziały, które
tworzy i znosi Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§
2. Wydziałem
w wojewódzkim sądzie administracyjnym kieruje prezes lub
wiceprezes sądu albo wyznaczony sędzia.
Art.
18. [Skład orzeczniczy WSA]
§
1. W
skład wojewódzkiego sądu administracyjnego wchodzą:
prezes sądu, wiceprezes sądu lub wiceprezesi sądu,
sędziowie i asesorzy sądowi.
§
2. Liczbę
sędziów, wiceprezesów sądu i asesorów
sądowych w wojewódzkim sądzie administracyjnym
określa Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art.
19. [Organy WSA]
Organami
wojewódzkiego sądu administracyjnego są: prezes
sądu, zgromadzenie ogólne sędziów
wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwane dalej
"zgromadzeniem ogólnym", oraz kolegium wojewódzkiego
sądu administracyjnego, zwane dalej "kolegium sądu".
Art.
20. [Pozycja prezesa WSA]
§
1. Prezes
wojewódzkiego sądu administracyjnego kieruje sądem i
reprezentuje go na zewnątrz, pełni czynności
administracji sądowej i inne czynności przewidziane w
ustawie.
§
2. Prezes
wojewódzkiego sądu administracyjnego w zakresie
administracji sądowej jest organem podległym Prezesowi
Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§
3. Prezesa
wojewódzkiego sądu administracyjnego zastępuje
wiceprezes sądu lub wyznaczony sędzia.
Art.
21. [Powołanie prezesa i wiceprezesów WSA]
§
1. Prezesa
i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie
administracyjnym powołuje Prezes Naczelnego Sądu
Administracyjnego spośród sędziów
wojewódzkiego sądu administracyjnego lub Naczelnego Sądu
Administracyjnego, po zasięgnięciu opinii zgromadzenia
ogólnego tego sądu.
§
1a. Prezes
i wiceprezes sądu w wojewódzkim sądzie
administracyjnym są powoływani na okres pięciu lat,
najwyżej na dwie kolejne kadencje.
§
2. Jeżeli
opinia nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy od
przedstawienia kandydata właściwemu zgromadzeniu ogólnemu,
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może powołać
prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego bez opinii.
§
3. W
przypadku wydania przez zgromadzenie ogólne negatywnej opinii
o kandydacie, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może
go powołać po uzyskaniu pozytywnej opinii Krajowej Rady
Sądownictwa. Negatywna opinia Krajowej Rady Sądownictwa
jest dla Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wiążąca.
§
4. Jeżeli
Krajowa Rada Sądownictwa w terminie trzydziestu dni od dnia
przedstawienia przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego
zamiaru powołania sędziego na stanowisko prezesa sądu,
mimo negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu,
nie wyda opinii, uważa się, że opinia jest pozytywna.
Art.
21a. [Odwołanie prezesa i wiceprezesów WSA]
§
1. Prezes
i wiceprezes sądu w wojewódzkim sądzie
administracyjnym mogą być odwołani przez Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego w toku kadencji w przypadku:
1)
rażącego niewywiązywania się z obowiązków
służbowych;
2)
gdy dalszego pełnienia funkcji z innych powodów nie da
się pogodzić z dobrem wymiaru sprawiedliwości.
§
2. Odwołanie
prezesa i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie
administracyjnym następuje po zasięgnięciu opinii
zgromadzenia ogólnego tego sądu i Krajowej Rady
Sądownictwa. W przypadku niewydania opinii w terminie miesiąca
od przedstawienia zamiaru odwołania prezesa albo wiceprezesa
sądu, uważa się, że opinia jest pozytywna.
§
3. W
przypadku złożenia w toku kadencji przez prezesa albo
wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie
administracyjnym rezygnacji z pełnionej funkcji, Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego odwołuje go bez
zasięgania opinii, o której mowa w § 2.
Art.
22. [Nadzór nad działalnością
administracyjną WSA. Delegacja ustawowa]
§
1. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego, prezes wojewódzkiego
sądu administracyjnego oraz inne osoby powołane do
kierowania i nadzoru nad działalnością administracyjną
mają prawo wglądu w czynności właściwego
wojewódzkiego sądu administracyjnego, mogą być
obecni na rozprawie toczącej się z wyłączeniem
jawności, mogą żądać wyjaśnień
oraz usunięcia uchybień. Prezes Naczelnego Sądu
Administracyjnego oraz prezes wojewódzkiego sądu
administracyjnego mogą uchylać zarządzenia
administracyjne niezgodne z prawem.
§
2. W
ramach czynności nadzoru nad działalnością
administracyjną wojewódzkich sądów
administracyjnych, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może
zarządzić przeprowadzenie wizytacji sądu lub lustracji
w sądzie.
§
3. W
przypadku stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności
postępowania sądowego, Prezes Naczelnego Sądu
Administracyjnego oraz prezes wojewódzkiego sądu
administracyjnego mogą zwrócić na nie uwagę i
żądać usunięcia skutków uchybienia.
§
4. Czynności,
o których mowa w § 1 i 2, nie mogą wkraczać w
dziedzinę, w której sędziowie i asesorzy sądowi
są niezawiśli.
§
5. Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy tryb wykonywania nadzoru nad działalnością
administracyjną wojewódzkich sądów
administracyjnych przez organy i osoby do tego wyznaczone. Określając
szczegółowy tryb wykonywania nadzoru należy
uwzględnić, że nadzór ma służyć
sprawnemu i rzetelnemu wykonywaniu zadań powierzonych sądowi.
Art.
23. [Regulamin wewnętrznego urzędowania WSA.
Delegacja ustawowa]
§
1. Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej ustala, w drodze rozporządzenia,
regulamin określający szczegółowo tryb
wewnętrznego urzędowania wojewódzkich sądów
administracyjnych.
§
2. W
regulaminie, o którym mowa w § 1, określa się w
szczególności:
1)
wewnętrzną organizację sądów;
2)
porządek funkcjonowania sądów;
3)
tryb czynności sądowych zapewniających sprawne i
szybkie ich wykonywanie;
4)
tryb wyznaczania składów orzekających w dostosowaniu
do specjalizacji orzeczniczej sędziów i wpływu
spraw;
5)
przypadki wyznaczania składów orzekających w drodze
losowania z ustaleniem zasad losowania.
Art.
24. [Zgromadzenie ogólne WSA]
§
1. Zgromadzenie
ogólne składa się z sędziów
wojewódzkiego sądu administracyjnego.
§
1a. W
zgromadzeniu ogólnym mogą uczestniczyć asesorzy
sądowi, bez prawa udziału w głosowaniu.
§
2. Przewodniczącym
zgromadzenia ogólnego jest prezes wojewódzkiego sądu
administracyjnego, który zwołuje zgromadzenie ogólne
co najmniej raz w roku.
§
3. Do
podjęcia uchwał zgromadzenia ogólnego wymagana jest
obecność przynajmniej połowy liczby jego członków.
Uchwały zapadają bezwzględną większością
głosów.
§
4. Zgromadzenie
ogólne:
1)
rozpatruje informację prezesa wojewódzkiego sądu
administracyjnego o rocznej działalności sądu;
2)
przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na
stanowiska sędziów wojewódzkiego sądu
administracyjnego;
3)
wyraża opinię w sprawie powołania lub odwołania
prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz opinię
w sprawie powołania lub odwołania wiceprezesa wojewódzkiego
sądu administracyjnego;
4)
ustala skład liczbowy kolegium sądu oraz wybiera jego
członków i dokonuje zmian w jego składzie;
5)
(uchylony);
6)
(uchylony);
7)
rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez prezesa
wojewódzkiego sądu administracyjnego lub zgłoszone
przez członków zgromadzenia ogólnego.
Art.
25. [Kolegium WSA]
§
1. Kolegium
sądu:
1)
ustala podział czynności w sądzie i określa
szczegółowe zasady przydziału spraw poszczególnym
sędziom i asesorom sądowym oraz referendarzom sądowym
i starszym referendarzom sądowym;
2)
przedstawia zgromadzeniu ogólnemu opinię o kandydatach na
stanowiska sędziów lub asesorów sądowych;
3)
rozpatruje sprawy przedstawiane zgromadzeniu ogólnemu;
4)
rozpatruje inne sprawy przedstawione przez prezesa sądu lub z
własnej inicjatywy.
§
2. Kadencja
kolegium sądu trwa trzy lata.
§
3. Przewodniczącym
kolegium sądu jest prezes sądu.
§
4. Do
podejmowania uchwał przez kolegium sądu stosuje się
art. 24 § 3.
Art.
26.
(uchylony).
Art.
27. [Wymagania dla kandydata na stanowisko referendarza
sądowego oraz starszego referendarza sądowego]
§
1. Na
stanowisko referendarza sądowego, do wykonywania czynności
w postępowaniu mediacyjnym oraz innych czynności
sędziowskich określonych w ustawach, może być
mianowany ten, kto spełnia wymagania określone w art. 6 §
1 pkt 1-3 oraz pozostawał co najmniej trzy lata na stanowiskach
związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa
administracyjnego.
§
2. Na
stanowisko starszego referendarza sądowego może być
mianowany referendarz sądowy, który zajmował
stanowisko referendarza sądowego przez co najmniej dziesięć
lat, nie był karany za przewinienia dyscyplinarne, a także
uzyskiwał pozytywne okresowe oceny kwalifikacyjne.
Art.
27a. [Wymagania dla kandydata na stanowisko asystenta sędziego
oraz starszego asystenta sędziego]
§
1. Na
stanowisku asystenta sędziego, do samodzielnego wykonywania
czynności administracji sądowej oraz czynności
przygotowania spraw sądowych do ich rozpoznania, może być
zatrudniony ten, kto spełnia wymagania określone w art. 6 §
1 pkt 1-3.
§
2. Na
stanowisku starszego asystenta sędziego może być
zatrudniony asystent sędziego, który zajmował
stanowisko asystenta sędziego przez co najmniej pięć
lat i uzyskiwał pozytywne okresowe oceny kwalifikacyjne.
Art.
28. [Stanowiska, kwalifikacje, zasady wynagradzania pracowników
sądowych. Delegacja ustawowa]
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej określa, w drodze rozporządzenia,
stanowiska i wymagane kwalifikacje urzędników sądowych
oraz pracowników wojewódzkich sądów
administracyjnych, a także szczegółowe zasady
wynagradzania i tabele wynagrodzenia zasadniczego oraz wysokość
dodatku z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej
funkcji referendarzy sądowych, starszych referendarzy sądowych,
asystentów sędziów, starszych asystentów
sędziów, urzędników oraz innych pracowników
tych sądów, uwzględniając zasadę
różnicowania wynagrodzenia w zależności od
stanowiska i wymaganych kwalifikacji, potrzebę zapewnienia
prawidłowej organizacji działalności administracyjnej,
właściwego poziomu funkcjonowania sekretariatów
sądowych oraz wysokiego poziomu kultury pracy, sprawności,
racjonalności, szybkości i profesjonalizmu przy wykonywaniu
czynności niezbędnych do sprawnego przebiegu postępowania.
Art.
29. [Odesłanie do przepisów o ustroju sądów
powszechnych]
§
1. W
sprawach nieuregulowanych w ustawie do wojewódzkich sądów
administracyjnych oraz sędziów, asesorów sądowych,
starszych referendarzy sądowych, referendarzy sądowych,
starszych asystentów sędziów, asystentów
sędziów stosuje się odpowiednio przepisy o ustroju
sądów powszechnych, z tym że:
1)
przepisów dotyczących systemu teleinformatycznego
obsługującego postępowanie w sprawie powołania do
pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu
powszechnego albo asesora sądowego nie stosuje się;
2)
do wynagrodzeń sędziów stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące wynagrodzeń sędziów sądu
apelacyjnego;
3)
wynagrodzenie zasadnicze asesora sądowego odpowiada
wynagrodzeniu zasadniczemu sędziego sądu okręgowego
według stawki czwartej, powiększonemu o należną
składkę z tytułu ubezpieczenia społecznego;
4)
do postępowania w przedmiocie powołania do pełnienia
urzędu na stanowisku asesora sądowego stosuje się
odpowiednio przepisy o postępowaniu w przedmiocie powołania
do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu
powszechnego.
§
2. W
sprawach nieuregulowanych w ustawie do urzędników i
innych pracowników wojewódzkich sądów
administracyjnych stosuje się przepisy ustawy
z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i
prokuratury (Dz. U. z 2018 r. poz. 577).
§
3. Określone
w przepisach, o których mowa w § 1 i 2, uprawnienia
Ministra Sprawiedliwości przysługują Prezesowi
Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Rozdział
3
Naczelny
Sąd Administracyjny
Art.
30. [Skład orzeczniczy NSA]
W
skład Naczelnego Sądu Administracyjnego wchodzą:
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, wiceprezesi oraz
sędziowie.
Art.
31. [Organy NSA]
Organami
Naczelnego Sądu Administracyjnego są: Prezes Naczelnego
Sądu Administracyjnego, Zgromadzenie Ogólne Sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego i Kolegium Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
Art.
32. [Siedziba NSA]
Naczelny
Sąd Administracyjny ma siedzibę w Warszawie.
Art.
33. [Tworzenie stanowisk sędziowskich w NSA. Delegacja
ustawowa]
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Zgromadzenia Ogólnego
Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, ustala, w
drodze rozporządzenia, liczbę stanowisk sędziowskich w
Naczelnym Sądzie Administracyjnym, w tym liczbę
wiceprezesów tego Sądu.
Art.
34. [Pozycja prezesa NSA]
§
1. Na
czele Naczelnego Sądu Administracyjnego stoi Prezes Naczelnego
Sądu Administracyjnego, który kieruje jego pracami i
reprezentuje na zewnątrz.
§
2. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego pełni czynności
przewidziane w niniejszej ustawie i w odrębnych przepisach, a
także wykonuje czynności administracji sądowej w
stosunku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art.
35. [Nadzór nad działalnością
administracyjną NSA]
§
1. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego ma prawo wglądu w
czynności Naczelnego Sądu Administracyjnego, może być
obecny na rozprawie toczącej się z wyłączeniem
jawności, może żądać wyjaśnień i
usunięcia uchybień. W przypadku stwierdzenia uchybienia w
zakresie sprawności postępowania sądowego, Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego może zwrócić
na nie uwagę i żądać usunięcia skutków
uchybienia.
§
2. Czynności,
o których mowa w § 1, nie mogą wkraczać w
dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli.
Art.
36. [Wniosek o podjęcie uchwały abstrakcyjnej]
§
1. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego może wystąpić o
podjęcie przez Naczelny Sąd Administracyjny uchwały
wyjaśniającej przepisy prawne, których stosowanie
wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów
administracyjnych.
§
2. W
sprawach, o których mowa w § 1, stosuje się
odpowiednio przepisy o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi.
Art.
37. [Pozycja wiceprezesów NSA]
Wiceprezesi
Naczelnego Sądu Administracyjnego są zastępcami
Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego w zakresie określonym
przez Prezesa.
Art.
38. [Zlecanie czynności z zakresu administracji sądowej]
Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego może zlecić
poszczególne czynności z zakresu administracji sądowej
sędziom oraz upoważnić ich do załatwiania
określonych spraw w jego imieniu.
Art.
39. [Struktura organizacyjna NSA]
§
1. Naczelny
Sąd Administracyjny dzieli się na: Izbę Finansową,
Izbę Gospodarczą i Izbę Ogólnoadministracyjną.
§
2. Izba
Finansowa sprawuje, w granicach i trybie określonym przez
właściwe przepisy, nadzór nad orzecznictwem
wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawach
zobowiązań podatkowych i innych świadczeń
pieniężnych, do których mają zastosowanie
przepisy podatkowe oraz o egzekucji świadczeń pieniężnych.
§
3. Izba
Gospodarcza sprawuje, w granicach i trybie określonym przez
właściwe przepisy, nadzór nad orzecznictwem
wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawach
działalności gospodarczej, ochrony własności
przemysłowej, budżetu, dewizowych, papierów
wartościowych, bankowości, ubezpieczeniowych, ceł,
cen, stawek taryfowych oraz opłat, z wyjątkiem opłat w
sprawach, o których mowa w § 4.
§
4. Izba
Ogólnoadministracyjna sprawuje, w granicach i trybie
określonym przez właściwe przepisy, nadzór nad
orzecznictwem wojewódzkich sądów administracyjnych
w sprawach niewymienionych w § 2 i 3, a w szczególności
w sprawach z zakresu budownictwa i nadzoru budowlanego,
zagospodarowania przestrzennego, gospodarki wodnej, ochrony
środowiska, rolnictwa, leśnictwa, zatrudnienia, ustroju
samorządu terytorialnego, gospodarki nieruchomościami,
prywatyzacji mienia, powszechnego obowiązku wojskowego, spraw
wewnętrznych, a także cen, opłat i stawek taryfowych,
jeżeli są związane ze sprawami należącymi do
właściwości tej Izby.
§
5. Pracami
każdej z Izb kieruje wiceprezes wyznaczony do pełnienia tej
funkcji przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art.
40. [Zadania Kancelarii Prezesa NSA i Biura Orzecznictwa]
§
1. W
Naczelnym Sądzie Administracyjnym działa Kancelaria Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Biuro Orzecznictwa.
§
2. Do
zakresu działania Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego należy wykonywanie zadań związanych
z pełnieniem przez Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego czynności w zakresie tworzenia warunków
do sprawnego funkcjonowania sądów administracyjnych, w
szczególności w sprawach finansowych, kadrowych i
administracyjno-gospodarczych. Kancelarią Prezesa Naczelnego
Sądu Administracyjnego kieruje Szef Kancelarii Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§
3. Do
zakresu działania Biura Orzecznictwa należy wykonywanie
zadań związanych z pełnieniem przez Prezesa Naczelnego
Sądu Administracyjnego czynności w zakresie sprawności
postępowania sądowego oraz orzecznictwa sądów
administracyjnych. Biurem Orzecznictwa kieruje dyrektor, którym
jest wiceprezes lub sędzia.
§
4. Szczegółowy
zakres zadań Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego oraz Biura Orzecznictwa określa regulamin
wewnętrznego urzędowania, o którym mowa w art. 43.
Art.
41. [Tworzenie i znoszenie wydziałów w izbach]
§
1. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego, za zgodą Kolegium
Naczelnego Sądu Administracyjnego, tworzy i znosi wydziały
w Izbach, o których mowa w art. 39, Kancelarii Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego i w Biurze Orzecznictwa oraz
powołuje i odwołuje przewodniczących wydziałów,
Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i
dyrektora Biura Orzecznictwa.
§
2. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego może także powoływać
i odwoływać zastępców przewodniczących
wydziałów w Izbach, o których mowa w art. 39,
zastępców Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego i zastępców dyrektora Biura
Orzecznictwa oraz naczelników wydziałów w
Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i w Biurze
Orzecznictwa.
Art.
42. [Publikacja orzeczeń sądów
administracyjnych]
Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego wydaje zbiór urzędowy
orzeczeń sądów administracyjnych.
Art.
43. [Regulamin wewnętrznego urzędowania NSA]
Regulamin
wewnętrznego urzędowania Naczelnego Sądu
Administracyjnego uchwala Zgromadzenie Ogólne Sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego. Regulamin podlega ogłoszeniu
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor
Polski".
Art.
44. [Powołanie prezesa NSA]
§
1. Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego powołuje Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej na sześcioletnią kadencję
spośród dwóch kandydatów przedstawionych
przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
§
2. Kandydatów
na stanowisko Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wybiera
Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu
Administracyjnego spośród sędziów Naczelnego
Sądu Administracyjnego, którzy w głosowaniu tajnym
uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
Wybór powinien być dokonany nie później niż
trzy miesiące przed upływem kadencji urzędującego
Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W przypadku
opróżnienia stanowiska w trakcie kadencji, wyboru
kandydatów dokonuje się w terminie jednego miesiąca.
Przepisu art. 46 § 5 zdanie drugie nie stosuje się.
§
3. Obradom
Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu
Administracyjnego w części dotyczącej wyboru
kandydatów na stanowisko Prezesa przewodniczy najstarszy
wiekiem sędzia uczestniczący w tym Zgromadzeniu.
Art.
45. [Powołanie i odwołanie wiceprezesa NSA]
§
1. Wiceprezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego powołuje na pięcioletnią
kadencję Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego, złożony za zgodą
Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
§
2. Wiceprezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego może być odwołany
przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego w toku kadencji w przypadku:
1)
rażącego niewywiązywania się z obowiązków
służbowych;
2)
gdy dalszego pełnienia funkcji z innych powodów nie da
się pogodzić z dobrem wymiaru sprawiedliwości.
§
3. Wystąpienie
z wnioskiem o odwołanie wiceprezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego następuje po uzyskaniu zgody Zgromadzenia
Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
§
4. W
przypadku złożenia w toku kadencji przez wiceprezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego rezygnacji z pełnionej
funkcji, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego występuje
z wnioskiem o odwołanie go bez uzyskania zgody, o której
mowa w § 3.
Art.
46. [Zgromadzenie ogólne NSA]
§
1. Zgromadzenie
Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu
Administracyjnego tworzą sędziowie Naczelnego Sądu
Administracyjnego. Przewodniczącym Zgromadzenia Ogólnego
jest Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§
2. Zgromadzenie
Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu
Administracyjnego:
1)
rozpatruje informację Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego o rocznej działalności Naczelnego Sądu
Administracyjnego;
2)
przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na
stanowiska sędziów;
3)
wybiera kandydatów na stanowisko Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego;
4)
wyraża zgodę w sprawie powołania i odwołania
wiceprezesów Naczelnego Sądu Administracyjnego;
5)
ustala skład liczbowy Kolegium Naczelnego Sądu
Administracyjnego oraz wybiera jego członków i dokonuje
zmian w jego składzie;
6)
rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego lub zgłoszone przez
członków Zgromadzenia Ogólnego Sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§
3. (uchylony).
§
4. Zgromadzenie
Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu
Administracyjnego zwołuje Prezes Naczelnego Sądu
Administracyjnego co najmniej raz w roku.
§
5. Do
podjęcia uchwał Zgromadzenia Ogólnego Sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego wymagana jest obecność
co najmniej połowy liczby jego członków. Uchwały
zapadają bezwzględną większością
głosów.
Art.
47. [Kolegium NSA]
§
1. Kolegium
Naczelnego Sądu Administracyjnego:
1)
ustala podział czynności w Naczelnym Sądzie
Administracyjnym i określa szczegółowe zasady
przydziału spraw poszczególnym sędziom;
2)
przedstawia Zgromadzeniu Ogólnemu Sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego opinię o kandydatach na
stanowiska sędziów;
3)
wyraża zgodę w sprawie tworzenia i znoszenia wydziałów
oraz powołania i odwołania przewodniczących wydziałów,
Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i
dyrektora Biura Orzecznictwa;
4)
rozpatruje sprawy przedstawiane Zgromadzeniu Ogólnemu Sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego;
5)
rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego lub z własnej inicjatywy.
§
2. Kadencja
Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego trwa trzy lata.
§
3. Przewodniczącym
Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego jest Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§
4. Do
podejmowania uchwał przez Kolegium Naczelnego Sądu
Administracyjnego stosuje się art. 46 § 5.
Art.
48. [Postępowanie dyscyplinarne]
§
1. Naczelny
Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawy dyscyplinarne sędziów
sądów administracyjnych i asesorów sądowych:
1)
w pierwszej instancji - w składzie trzech sędziów;
2)
w drugiej instancji - w składzie siedmiu sędziów.
§
2. Do
orzekania w sprawach dyscyplinarnych uprawnieni są wszyscy
sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego z wyjątkiem
Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, wiceprezesów
Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Rzecznika Dyscyplinarnego
Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego zastępcy.
§
3. Skład
sądu dyscyplinarnego wyznacza Kolegium Naczelnego Sądu
Administracyjnego w drodze losowania, z listy sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego. Składowi orzekającemu
przewodniczy sędzia najstarszy służbą na
stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§
4. Rzecznika
Dyscyplinarnego Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego
zastępcę wybiera Kolegium Naczelnego Sądu
Administracyjnego na okres czterech lat.
Art.
49. 3
[Odesłanie do przepisów dotyczących SN]
W
sprawach nieuregulowanych w ustawie, do Naczelnego Sądu
Administracyjnego oraz do sędziów, urzędników
i pracowników tego Sądu, stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące Sądu Najwyższego, z wyjątkiem
przepisu art.
44 ust. 1
zdanie drugie ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie
Sądownictwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 84, 609, 730 i 914).
Rozdział
4
Przepis
końcowy
Art.
50. [Wejście w życie ustawy]
Ustawa
wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych ustawą
z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Przepisy wprowadzające ustawę
- Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę -
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U.
poz. 1271, z późn. zm.).
1 Art.
12a dodany przez art. 75 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r.
(Dz.U.2019.125) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 lutego
2019 r.
2 Art.
12b dodany przez art. 75 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r.
(Dz.U.2019.125) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 lutego
2019 r.
3 Art.
49 zmieniony przez art. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2019 r.
(Dz.U.2019.914) zmieniającej nin. ustawę z dniem 23 maja
2019 r.