Sposób i tryb przeprowadzania
przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości.
Dz.U.2014.1490 t.j. z dnia 2014.10.31
Status: Akt obowiązujący
Wersja od: 31 października 2014r.
tekst jednolity
Wejście
w życie:
22
września 2004 r.
ROZPORZĄDZENIE
RADY
MINISTRÓW
z
dnia 14 września 2004 r.
w
sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz
rokowań na zbycie nieruchomości
Na
podstawie art.
42
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. z 2014 r. poz. 518, z późn. zm.) zarządza
się, co następuje:
Rozdział
1
Przepisy
ogólne
§
1. [Przedmiot rozporządzenia] Przepisy
rozporządzenia określają sposób i tryb
przeprowadzania przetargów oraz przeprowadzania rokowań
po drugim przetargu zakończonym wynikiem negatywnym, na zbycie
nieruchomości stanowiących własność Skarbu
Państwa lub własność jednostek samorządu
terytorialnego.
§
2. [Odesłania do ustawy o gospodarce nieruchomościami; cena
wywoławcza; właściwy organ]
1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego
określenia oznaczają artykuły ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o cenie wywoławczej,
należy przez to rozumieć cenę nieruchomości
ustaloną według zasad zawartych w art.
67 ust. 2 pkt 1,
2
i 4.
3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o właściwym
organie, należy przez to rozumieć organy, o których
mowa w art.
4 pkt 9,
a także ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
w odniesieniu do nieruchomości, o których mowa w art.
57 ust. 1,
oraz nieruchomości ujętych w ewidencji, o której
mowa w art.
60a ust. 2 pkt 1.
§
3. [Zadania właściwego organu; obowiązek ponownego
przeprowadzenia pierwszego przetargu]
1.
Przetarg ogłasza, organizuje i przeprowadza właściwy
organ, wybierając jedną z form, o których mowa w
art.
40 ust. 1.
2.
Jeżeli w terminach, o których mowa w art.
39,
właściwy organ nie zorganizuje kolejnego przetargu lub nie
przeprowadzi rokowań, jest on obowiązany, w celu zbycia
nieruchomości, zorganizować ponownie pierwszy przetarg.
§
4. [Wadium]
1.
W przetargu mogą brać udział osoby, które, z
zastrzeżeniem § 5, wniosą wadium w terminie
wyznaczonym w ogłoszeniu o przetargu.
2.
Właściwy organ ustala wysokość wadium, które
nie może być niższe niż 5% ceny wywoławczej
i wyższe niż 20% tej ceny.
3.
Wadium może być wnoszone w pieniądzu, obligacjach
Skarbu Państwa lub papierach wartościowych dopuszczonych do
obrotu publicznego.
4.
Właściwy organ wskazuje w ogłoszeniu o przetargu
przynajmniej jedną formę wniesienia wadium.
5.
Komisja przetargowa przed otwarciem przetargu stwierdza wniesienie
wadium przez uczestników przetargu.
6.
Wyznaczony termin wniesienia wadium powinien być ustalony w taki
sposób, aby umożliwiał komisji przetargowej
stwierdzenie, nie później niż 3 dni przed
przetargiem, że dokonano wniesienia.
7.
Wadium zwraca się niezwłocznie po odwołaniu albo
zamknięciu przetargu, z zastrzeżeniem ust. 8, jednak nie
później niż przed upływem 3 dni od dnia,
odpowiednio:
1)
odwołania przetargu;
2)
zamknięcia przetargu;
3)
unieważnienia przetargu;
4)
zakończenia przetargu wynikiem negatywnym.
8.
Wadium wniesione w pieniądzu przez uczestnika przetargu, który
przetarg wygrał, zalicza się na poczet ceny nabycia
nieruchomości lub pierwszej opłaty z tytułu
użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej.
9.
Wadium wniesione w innej formie niż w pieniądzu, przez
uczestnika przetargu, który przetarg wygrał, podlega
zwrotowi niezwłocznie po wpłaceniu kwoty równej
cenie nabycia nieruchomości.
§
5. [Zwolnienie z obowiązku wniesienia wadium] Osoby,
którym przysługuje prawo do rekompensaty z tytułu
pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami
Rzeczypospolitej Polskiej w wyniku wypędzenia z byłego
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego opuszczenia w związku
z wojną rozpoczętą w 1939 r., zwalnia się z
obowiązku wniesienia wadium w wyznaczonym w ogłoszeniu o
przetargu terminie, jeżeli zgłoszą uczestnictwo w
przetargu, przedstawią oryginał zaświadczenia lub
decyzji potwierdzającej prawo do zaliczenia wartości
nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami państwa
polskiego oraz złożą pisemne zobowiązanie do
uiszczenia kwoty równej wysokości wadium ustalonego w
razie uchylenia się od zawarcia umowy.
§
6. [Ogłoszenie o przetargu]
1.
Właściwy organ podaje do publicznej wiadomości
ogłoszenie o przetargu co najmniej na okres 30 dni przed
wyznaczonym terminem przetargu, a w przypadku nieruchomości,
której cena wywoławcza jest wyższa niż
równowartość 100 000 euro, co najmniej na okres
2 miesięcy przed wyznaczonym terminem przetargu.
2.
W ogłoszeniu o przetargu nie można zamieszczać
terminów kolejnych przetargów lub rokowań na
zbycie tej samej nieruchomości.
3.
W jednym ogłoszeniu o przetargu można zamieszczać
informacje o przetargach na więcej niż jedną
nieruchomość.
4.
W przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której
cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość
10 000 euro, wyciąg z ogłoszenia o przetargu
zamieszcza się w prasie o zasięgu obejmującym co
najmniej powiat, na terenie którego położona jest
zbywana nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej
niż raz w tygodniu, co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym
terminem przetargu.
5.
W przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której
cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość
100 000 euro, wyciąg z ogłoszenia o przetargu
zamieszcza się co najmniej na 2 miesiące przed wyznaczonym
terminem przetargu, w prasie codziennej ogólnokrajowej. W
przypadku nieruchomości, których cena wywoławcza
jest wyższa niż równowartość 10 000 000
euro, wyciąg zamieszcza się co najmniej dwukrotnie, przy
czym pierwszy wyciąg z ogłoszenia o przetargu zamieszcza
się co najmniej na 2 miesiące przed wyznaczonym terminem
przetargu, a drugi zamieszcza się co najmniej na 30 dni przed
wyznaczonym terminem przetargu.
5a.
W wyciągu, o którym mowa w ust. 4 i 5, zamieszcza się
w szczególności:
1)
dane wymienione w art.
35 ust. 2 pkt 1
i 2;
2)
informację o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży
lub oddania w użytkowanie wieczyste;
3)
cenę wywoławczą;
4)
termin i miejsce przetargu;
5)
wysokość wadium;
6)
informację o miejscu wywieszenia i publikacji ogłoszenia o
przetargu;
7)
dane teleadresowe, pod którymi można uzyskać
szczegółowe informacje dotyczące przetargu.
6.
Przeliczenia ceny wywoławczej na równowartość
euro dokonuje się nie wcześniej niż 7 dni przed
terminem pierwszego ogłoszenia o przetargu, według
średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski
obowiązującego w tym dniu.
7.
Ogłoszenie o przetargu podlega publikacji na stronach
internetowych właściwego urzędu i w Biuletynie
Informacji Publicznej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w
danej miejscowości. Ogłoszenie o przetargu można
również zamieścić w prasie.
§
7. [Cena wywoławcza zabudowanej nieruchomości oddawanej w
użytkowanie wieczyste] W
cenie wywoławczej nieruchomości gruntowej zabudowanej
oddawanej w użytkowanie wieczyste do ustalenia opłat, o
których mowa w art.
71,
wyodrębnia się cenę gruntu, budynków
znajdujących się na tym gruncie albo lokali, które
mają być przedmiotem odrębnej własności. W
takim przypadku w cenie uzyskanej w przetargu, dla odrębnego
ustalenia tych cen przyjmuje się proporcje zachodzące
między nimi w cenie wywoławczej.
§
8. [Komisja przetargowa - przewodniczący, członkowie,
podejmowanie rozstrzygnięć]
1.
Czynności związane z przeprowadzeniem przetargu wykonuje
komisja przetargowa.
2.
Przewodniczącego oraz członków komisji przetargowej,
w składzie od 3 do 7 osób, wyznacza właściwy
organ spośród osób dających rękojmię
rzetelnego przeprowadzenia i rozstrzygnięcia przetargu.
3.
Komisja przetargowa podejmuje rozstrzygnięcia w drodze
głosowania, z zastrzeżeniem § 14 ust. 6.
4.
W przypadku równej liczby głosów decyduje głos
przewodniczącego komisji przetargowej.
§
9. [Osoby wyłączone z udziału w przetargu] W
przetargu nie mogą uczestniczyć osoby wchodzące w
skład komisji przetargowej oraz osoby bliskie tym osobom, a
także osoby, które pozostają z członkami
komisji przetargowej w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że
może budzić to uzasadnione wątpliwości co do
bezstronności komisji przetargowej.
§
10. [Protokół przeprowadzonego przetargu]
1.
Przewodniczący komisji przetargowej sporządza protokół
przeprowadzonego przetargu. Protokół powinien zawierać
informacje o:
1)
terminie i miejscu oraz rodzaju przetargu;
2)
oznaczeniu nieruchomości będącej przedmiotem przetargu
według katastru nieruchomości i księgi wieczystej;
3)
obciążeniach nieruchomości;
4)
zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość;
5)
wyjaśnieniach i oświadczeniach złożonych przez
oferentów;
6)
osobach dopuszczonych i niedopuszczonych do uczestniczenia w
przetargu, wraz z uzasadnieniem;
7)
cenie wywoławczej nieruchomości oraz najwyższej cenie
osiągniętej w przetargu albo informację o złożonych
ofertach wraz z uzasadnieniem wyboru najkorzystniejszej z nich albo o
niewybraniu żadnej z ofert;
8)
uzasadnieniu rozstrzygnięć podjętych przez komisję
przetargową;
9)
imieniu, nazwisku i adresie albo nazwie lub firmie oraz siedzibie
osoby wyłonionej w przetargu jako nabywca nieruchomości;
10)
imionach i nazwiskach przewodniczącego i członków
komisji przetargowej;
11)
dacie sporządzenia protokołu.
2.
Protokół przeprowadzonego przetargu sporządza się
w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których dwa
przeznaczone są dla właściwego organu, a jeden dla
osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości.
3.
Protokół przeprowadzonego przetargu podpisują
przewodniczący i członkowie komisji przetargowej oraz osoba
wyłoniona w przetargu jako nabywca nieruchomości.
4.
Protokół przeprowadzonego przetargu stanowi podstawę
zawarcia aktu notarialnego.
§
11. [Skarga na czynności związane z przeprowadzeniem
przetargu]
1.
Skargę na czynności związane z przeprowadzeniem
przetargu uczestnik przetargu składa za pośrednictwem
właściwego organu albo bezpośrednio do właściwego
organu, jeżeli przetarg dotyczy nieruchomości, o których
mowa w art.
57 ust. 1,
albo nieruchomości ujętych w ewidencji, o której
mowa w art.
60a ust. 2 pkt 1.
2.
W przypadku wniesienia skargi, o której mowa w ust. 1,
właściwy organ wstrzymuje czynności związane ze
zbyciem nieruchomości.
3.
Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, wojewoda
albo organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego
rozpatruje skargę w terminie 7 dni od daty jej otrzymania.
4.
Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, wojewoda
albo organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może
uznać skargę za zasadną i nakazać powtórzenie
czynności przetargowych lub unieważnić przetarg albo
uznać skargę za niezasadną.
5.
Po rozpatrzeniu skargi wojewoda albo organ wykonawczy jednostki
samorządu terytorialnego zawiadamia skarżącego, a
właściwy organ wywiesza niezwłocznie, na okres 7 dni,
w swojej siedzibie informację o sposobie rozstrzygnięcia
skargi.
6.
Po rozpatrzeniu skargi minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa zawiadamia skarżącego oraz zamieszcza
niezwłocznie, na okres 7 dni, na stronach internetowych
Biuletynu Informacji Publicznej informację o sposobie
rozstrzygnięcia skargi.
§
12. [Publikacja informacji o wyniku przetargu]
1.
W przypadku niezaskarżenia w wyznaczonym terminie czynności
związanych z przeprowadzeniem przetargu albo w razie uznania
skargi za niezasadną, właściwy organ, z zastrzeżeniem
ust. 2, podaje do publicznej wiadomości, wywieszając w
siedzibie właściwego urzędu, na okres 7 dni,
informację o wyniku przetargu, która powinna zawierać:
1)
datę i miejsce oraz rodzaj przeprowadzonego przetargu;
2)
oznaczenie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu
według katastru nieruchomości i księgi wieczystej;
3)
liczbę osób dopuszczonych oraz osób
niedopuszczonych do uczestniczenia w przetargu;
4)
cenę wywoławczą nieruchomości oraz najwyższą
cenę osiągniętą w przetargu albo informację
o złożonych ofertach lub o niewybraniu żadnej z ofert;
5)
imię, nazwisko albo nazwę lub firmę osoby ustalonej
jako nabywca nieruchomości.
2.
Informację o wyniku przetargu w odniesieniu do nieruchomości,
o których mowa w art.
57 ust. 1,
albo nieruchomości ujętych w ewidencji, o której
mowa w art.
60a ust. 2 pkt 1,
zamieszcza się na stronach internetowych Biuletynu Informacji
Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego
do spraw Skarbu Państwa.
Rozdział
2
Przetarg
ustny nieograniczony
§
13. [Ogłoszenie o przetargu] W
ogłoszeniu o przetargu ustnym nieograniczonym zamieszcza się
w szczególności informacje o:
1)
danych wymienionych w art.
35 ust. 2 pkt 1-5
i 7-11;
2)
cenie wywoławczej;
3)
obciążeniach nieruchomości;
4)
zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość;
5)
terminie i miejscu przetargu;
6)
wysokości wadium, formach, terminie i miejscu jego wniesienia;
7)
sposobie ustalenia opłat z tytułu użytkowania
wieczystego;
8)
skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży
nieruchomości lub oddania w użytkowanie wieczyste
nieruchomości gruntowej.
§
14. [Przebieg przetargu]
1.
Przewodniczący komisji przetargowej otwiera przetarg,
przekazując uczestnikom przetargu informacje, o których
mowa w § 13 pkt 1-4, 7 i 8, podaje do wiadomości imiona i
nazwiska albo nazwy lub firmy osób, które wniosły
wadium lub zostały zwolnione z tego obowiązku zgodnie z §
5 oraz zostały dopuszczone do przetargu.
2.
Przewodniczący komisji przetargowej informuje uczestników
przetargu, że po trzecim wywołaniu najwyższej
zaoferowanej ceny dalsze postąpienia nie zostaną przyjęte.
3.
O wysokości postąpienia decydują uczestnicy przetargu,
z tym że postąpienie nie może wynosić mniej niż
1% ceny wywoławczej, z zaokrągleniem w górę do
pełnych dziesiątek złotych.
4.
Uczestnicy przetargu zgłaszają ustnie kolejne postąpienia
ceny, dopóki mimo trzykrotnego wywołania nie ma dalszych
postąpień.
5.
Przetarg jest ważny bez względu na liczbę uczestników
przetargu, jeżeli przynajmniej jeden uczestnik zaoferował
co najmniej jedno postąpienie powyżej ceny wywoławczej.
6.
Po ustaniu zgłaszania postąpień przewodniczący
komisji przetargowej wywołuje trzykrotnie ostatnią,
najwyższą cenę i zamyka przetarg, a następnie
ogłasza imię i nazwisko albo nazwę lub firmę
osoby, która przetarg wygrała.
Rozdział
3
Przetarg
ustny ograniczony
§
15. [Ogłoszenie o przetargu]
1.
W ogłoszeniu o przetargu ustnym ograniczonym podaje się
informację, że przetarg jest ograniczony, wraz z
uzasadnieniem wyboru formy przetargu oraz wyznacza się termin
zgłoszenia uczestnictwa w przetargu.
2.
Komisja przetargowa sprawdza, czy oferenci spełniają
warunki przetargowe i kwalifikuje ich do uczestnictwa w przetargu.
Listę osób zakwalifikowanych wywiesza się w
siedzibie właściwego urzędu nie później
niż dzień przed wyznaczonym terminem przetargu. Jeżeli
przetarg dotyczy nieruchomości, o których mowa w art.
57 ust. 1,
albo nieruchomości ujętych w ewidencji, o której
mowa w art.
60a ust. 2 pkt 1,
listę osób zakwalifikowanych zamieszcza się na
stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa.
3.
Przetarg może się odbyć, chociażby
zakwalifikowano do przetargu tylko jednego oferenta spełniającego
warunki określone w ogłoszeniu.
4.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się
odpowiednio przepisy rozdziału 2.
Rozdział
4
Przetarg
pisemny nieograniczony
§
16. [Ogłoszenie o przetargu] W
ogłoszeniu o przetargu pisemnym nieograniczonym zamieszcza się
w szczególności informacje o:
1)
danych wymienionych w art.
35 ust. 2 pkt 1-5
i 7-11;
2)
cenie wywoławczej;
3)
obciążeniach nieruchomości;
4)
zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość;
5)
możliwości, terminie i miejscu składania pisemnych
ofert;
6)
terminie i miejscu, w którym można zapoznać się
z dodatkowymi warunkami przetargu;
7)
terminie i miejscu części jawnej przetargu;
8)
wysokości wadium, formach, terminie i miejscu jego wniesienia;
9)
sposobie ustalania opłat z tytułu użytkowania
wieczystego;
10)
skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży lub
oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej;
11)
zastrzeżeniu, że właściwemu organowi przysługuje
prawo zamknięcia przetargu bez wybrania którejkolwiek z
ofert.
§
17. [Termin składania ofert; treść oferty i załączniki
do niej]
1.
Wyznaczony termin składania ofert w przetargu pisemnym
nieograniczonym nie może upłynąć później
niż 3 dni przed terminem przetargu. Oferty należy składać
w zamkniętych kopertach.
2.
Pisemna oferta powinna zawierać:
1)
imię, nazwisko i adres oferenta albo nazwę lub firmę
oraz siedzibę, jeżeli oferentem jest osoba prawna lub inny
podmiot;
2)
datę sporządzenia oferty;
3)
oświadczenie, że oferent zapoznał się z warunkami
przetargu i przyjmuje te warunki bez zastrzeżeń;
4)
oferowaną cenę i sposób jej zapłaty;
5)
proponowany sposób realizacji dodatkowych warunków
przetargu.
3.
Do oferty należy dołączyć kopię dowodu
wniesienia wadium lub dowody stanowiące podstawę do
zwolnienia z tego obowiązku, w przypadku osób
wymienionych w § 5.
§
18. [Przeprowadzenie przetargu przy jednej ofercie; części
przetargu]
1.
Przetarg może się odbyć, chociażby wpłynęła
tylko jedna oferta spełniająca warunki określone w
ogłoszeniu o przetargu.
2.
Przetarg składa się z części jawnej i niejawnej.
§
19. [Część jawna przetargu]
1.
Część jawna przetargu odbywa się w obecności
oferentów. W części jawnej przewodniczący
komisji przetargowej otwiera przetarg, przekazując oferentom
informacje, o których mowa w § 16 pkt 1-4 i 9-11.
2.
Komisja przetargowa:
1)
podaje liczbę otrzymanych ofert oraz sprawdza dowody, o których
mowa w § 17 ust. 3;
2)
dokonuje otwarcia kopert z ofertami oraz sprawdza kompletność
złożonych ofert oraz tożsamość osób,
które złożyły oferty;
3)
przyjmuje wyjaśnienia lub oświadczenia zgłoszone przez
oferentów;
4)
weryfikuje oferty i ogłasza, które oferty zostały
zakwalifikowane do części niejawnej przetargu;
5)
zawiadamia oferentów o terminie i miejscu części
niejawnej przetargu;
6)
zawiadamia oferentów o przewidywanym terminie zamknięcia
przetargu.
§
20. [Odmowa zakwalifikowania ofert do części niejawnej
przetargu] Komisja
przetargowa odmawia zakwalifikowania ofert do części
niejawnej przetargu, jeżeli:
1)
nie odpowiadają warunkom przetargu;
2)
zostały złożone po wyznaczonym terminie;
3)
nie zawierają danych wymienionych w § 17 ust. 2 lub dane te
są niekompletne;
4)
do ofert nie dołączono dowodów, o których
mowa w § 17 ust. 3;
5)
są nieczytelne lub budzą wątpliwości co do ich
treści.
§
21. [Kryteria brane pod uwagę przy wyborze oferty] Przy
wyborze oferty komisja przetargowa bierze pod uwagę zaoferowaną
cenę oraz inne kryteria wpływające na wybór
najkorzystniejszej oferty, ustalone w warunkach przetargu.
§
22. [Część niejawna przetargu]
1.
W części niejawnej przetargu komisja przetargowa dokonuje
szczegółowej analizy ofert oraz wybiera najkorzystniejszą
z nich lub stwierdza, że nie wybiera żadnej ze złożonych
ofert, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2.
W przypadku złożenia równorzędnych ofert
komisja przetargowa organizuje dodatkowy przetarg ustny ograniczony
do oferentów, którzy złożyli te oferty.
3.
Komisja zawiadamia oferentów, o których mowa w ust. 2,
o terminie dodatkowego przetargu oraz umożliwia im zapoznanie
się z treścią równorzędnych ofert.
4.
W dodatkowym przetargu ustnym ograniczonym oferenci zgłaszają
ustnie kolejne postąpienia ceny powyżej najwyższej
ceny zamieszczonej w równorzędnych ofertach, dopóki
mimo trzykrotnego wywołania nie ma dalszych postąpień.
Przepisy § 14 stosuje się odpowiednio.
§
23. [Zamknięcie przetargu]
1.
Przetarg uważa się za zamknięty z chwilą
podpisania protokołu.
2.
Przewodniczący komisji przetargowej zawiadamia na piśmie
wszystkich, którzy złożyli oferty, o wyniku
przetargu w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia
zamknięcia przetargu.
Rozdział
5
Przetarg
pisemny ograniczony
§
24. [Ogłoszenie o przetargu; kontrola spełnienia warunków
przetargowych]
1.
W ogłoszeniu o przetargu pisemnym ograniczonym podaje się
informację, że przetarg jest ograniczony, wraz z
uzasadnieniem wyboru formy przetargu oraz wyznacza się termin
zgłoszenia uczestnictwa w przetargu.
2.
Komisja przetargowa sprawdza, czy oferenci spełniają
warunki przetargowe i kwalifikuje do uczestnictwa w przetargu. Listę
osób zakwalifikowanych wywiesza się w siedzibie
właściwego urzędu nie później niż
dzień przed wyznaczonym terminem przetargu. Jeżeli przetarg
dotyczy nieruchomości, o których mowa w art.
57 ust. 1,
albo nieruchomości ujętych w ewidencji, o której
mowa w art.
60a ust. 2 pkt 1,
listę osób zakwalifikowanych zamieszcza się na
stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa.
3.
Przetarg może się odbyć, chociażby
zakwalifikowano do przetargu tylko jednego oferenta spełniającego
warunki określone w ogłoszeniu.
4.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się
odpowiednio przepisy rozdziału 4.
Rozdział
6
Rokowania
po drugim przetargu
§
25. [Ogłoszenie o rokowaniach]
1.
W ogłoszeniu o rokowaniach po drugim przetargu zakończonym
wynikiem negatywnym zamieszcza się w szczególności
informacje o:
1)
danych wymienionych w art.
35 ust. 2 pkt 1-5
i 7-11;
2)
cenie wywoławczej;
3)
obciążeniach nieruchomości;
4)
zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość;
5)
terminach przeprowadzonych przetargów;
6)
możliwości, terminie i miejscu składania pisemnych
zgłoszeń udziału w rokowaniach;
7)
terminie i miejscu, w którym można zapoznać się
z dodatkowymi warunkami rokowań;
8)
terminie i miejscu przeprowadzenia rokowań;
9)
terminie, miejscu wpłaty oraz o wysokości zaliczki
pobieranej tytułem zabezpieczenia kosztów w przypadku
uchylenia się od zawarcia umowy;
10)
sposobie ustalania opłat z tytułu użytkowania
wieczystego;
11)
skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży lub
oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej;
12)
zastrzeżeniu, że właściwemu organowi przysługuje
prawo zamknięcia rokowań bez wybrania nabywcy
nieruchomości.
2.
Do zaliczki, o której mowa w ust. 1 pkt 9, stosuje się
przepisy § 4 ust. 2-9 oraz § 5.
§
26. [Zgłoszenie udziału w rokowaniach]
1.
Zgłoszenia udziału w rokowaniach, o których mowa w §
25 ust. 1 pkt 6, składa się w zamkniętych kopertach
najpóźniej na 3 dni przed wyznaczonym terminem rokowań.
2.
Zgłoszenie powinno zawierać:
1)
imię, nazwisko i adres albo nazwę lub firmę oraz
siedzibę, jeżeli zgłaszającym jest osoba prawna
lub inny podmiot;
2)
datę sporządzenia zgłoszenia;
3)
oświadczenie, że zgłaszający zapoznał się
z warunkami rokowań i przyjmuje te warunki bez zastrzeżeń;
4)
proponowaną cenę i sposób jej zapłaty;
5)
proponowany sposób realizacji dodatkowych warunków
rokowań.
3.
Do zgłoszenia należy dołączyć kopię
dowodu wpłaty zaliczki lub dowody stanowiące podstawę
do zwolnienia z tego obowiązku, w przypadku osób
wymienionych w § 5.
§
27. [Przeprowadzenie rokowań przy jednym zgłoszeniu]
Rokowania
można przeprowadzić, chociażby wpłynęło
tylko jedno zgłoszenie spełniające warunki określone
w ogłoszeniu o rokowaniach.
§
28. [Komisja do przeprowadzenia rokowań; przebieg ustnej części
rokowań]
1.
Właściwy organ może powierzyć prowadzenie rokowań
komisji przetargowej, która przeprowadzała ostatni
przetarg, lub powołać nową komisję do
przeprowadzenia rokowań.
2.
Przewodniczący komisji przeprowadzającej rokowania otwiera
rokowania, przekazując uczestnikom rokowań informacje, o
których mowa w § 25 ust. 1 pkt 1-5 i 10-12.
3.
Przy przeprowadzaniu rokowań komisja, w obecności
uczestników:
1)
podaje liczbę otrzymanych zgłoszeń oraz sprawdza
dowody, o których mowa w § 26 ust. 3;
2)
otwiera koperty zawierające zgłoszenia, sprawdza dane w
nich zawarte, nie ujawniając ich treści uczestnikom, oraz
sprawdza tożsamość uczestników rokowań;
3)
przyjmuje wyjaśnienia lub oświadczenia zgłoszone przez
uczestników rokowań;
4)
ogłasza, które zgłoszenia zostały
zakwalifikowane do ustnej części rokowań.
4.
Komisja przeprowadzająca rokowania odmawia udziału w ustnej
części rokowań osobom, których zgłoszenia:
1)
nie odpowiadają warunkom rokowań;
2)
zostały złożone po wyznaczonym terminie;
3)
nie zawierają danych wymienionych w § 26 ust. 2 lub dane te
są niekompletne oraz nie zawierają dowodów, o
których mowa w § 26 ust. 3;
4)
są nieczytelne lub budzą wątpliwości co do ich
treści.
5.
Komisja przeprowadza ustną część rokowań w
zakresie wszystkich warunków koniecznych do zawarcia umowy,
oraz dodatkowych propozycji uczestników rokowań, osobno z
każdą z osób zakwalifikowanych do udziału w tej
części.
6.
Dodatkowe propozycje uczestników rokowań złożone
w trakcie ustnej części rokowań nie mogą być
mniej korzystne od zawartych w pisemnym zgłoszeniu.
§
29. [Ustalenie nabywcy; protokół z rokowań]
1.
Po przeprowadzeniu ustnej części rokowań komisja
ustala nabywcę lub stwierdza, że nie wybiera nabywcy, z
zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przypadku złożenia przez uczestników rokowań
równorzędnych propozycji komisja może zorganizować
dodatkowe ustne rokowania z tymi osobami.
3.
Z przeprowadzonych rokowań przewodniczący komisji sporządza
protokół.
4.
Rokowania uważa się za zamknięte z chwilą
podpisania protokołu.
5.
Przewodniczący komisji zawiadamia ustnie uczestników
rokowań o wyniku rokowań bezpośrednio po ich
zamknięciu.
§
30. [Odesłanie] W
sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale, w odniesieniu do
komisji przeprowadzającej rokowania, a także w zakresie
sposobu i trybu przeprowadzania rokowań, stosuje się
przepisy rozdziału 1.
Rozdział
7
Przepisy
przejściowe i końcowe
§
31. [Przepis przejściowy] W
przetargach ogłoszonych przed dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia oraz w rokowaniach rozpoczętych
przed tym dniem do czynności podejmowanych po tym dniu stosuje
się przepisy niniejszego rozporządzenia.
§
32. [Wejście w życie] Rozporządzenie
wchodzi w życie z dniem 22 września 2004 r. 1
1 Niniejsze
rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 r. w sprawie określenia
szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów
na zbycie nieruchomości stanowiących własność
Skarbu Państwa lub własność gminy
(Dz.U.1998.9.30), które utraciło moc z dniem wejścia
w życie ustawy
z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce
nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(Dz.U.2004.141.1492).