Pomoc państwa w ponoszeniu wydatków
mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania.
Dz.U.2018.1540 z dnia 2018.08.10
Status: Akt obowiązujący
Wersja od: 10 sierpnia 2018r.
Wejście
w życie:
1
stycznia 2019 r.,25 sierpnia 2018 r.
zobacz:
art.
35
Art.
35. [Wejście w życie]
Ustawa
wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem
art. 7, art. 8, art. 11-13 i art. 31, które wchodzą w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
USTAWA
z
dnia 20 lipca 2018 r.
o
pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w
pierwszych latach najmu mieszkania
Rozdział
1
Przepisy
ogólne
Art.
1. [Zakres regulacji]
Ustawa
określa zasady stosowania dopłat pokrywających część
czynszu za najem mieszkania.
Art.
2. [Definicje legalne]
Użyte
w ustawie określenia oznaczają:
1)
dochód - dochód w rozumieniu ustawy
z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z
2017 r. poz. 1952, z późn. zm.);
2)
dochód gospodarstwa domowego - sumę dochodów osób
wchodzących w skład gospodarstwa domowego;
3)
dom jednorodzinny - budynek wolno stojący lub budynek w
zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący
zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie
samodzielną całość, w którym wydzielono
wyłącznie lokal mieszkalny;
4)
Fundusz Dopłat - Fundusz Dopłat, o którym mowa w
ustawie
z dnia 5 grudnia 2002 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów
mieszkaniowych o stałej stopie procentowej (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1188);
5)
gospodarstwo domowe - gospodarstwo prowadzone przez najemcę albo
gospodarstwo prowadzone przez najemcę wspólnie z osobami
stale z nim zamieszkującymi;
6)
inwestycja mieszkaniowa:
a)
budowę budynku mieszkalnego, w którym zostanie
wyodrębnione przynajmniej jedno mieszkanie, albo
b)
przebudowę budynku, w wyniku której nastąpi zmiana
sposobu użytkowania z budynku niemieszkalnego na budynek
mieszkalny, w którym zostanie wyodrębnione przynajmniej
jedno mieszkanie, albo
c)
wykonanie robót budowlanych polegających na remoncie lub
przebudowie budynku mieszkalnego znajdującego się na
obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji, o której mowa w
ustawie
z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1398), w którym będzie się znajdowało
przynajmniej jedno mieszkanie;
7)
lokal mieszkalny - samodzielny lokal mieszkalny w rozumieniu art.
2 ust. 2
zdanie pierwsze ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności
lokali (Dz. U. z 2018 r. poz. 716, 1496 i 1506), znajdujący się
w budynku, w skład którego wchodzą co najmniej dwa
lokale, lub w domu jednorodzinnym;
8)
mieszkanie - lokal mieszkalny, w związku z najmem którego
mogą być stosowane dopłaty do czynszu;
9)
najemca - najemcę będącego stroną umowy najmu
mieszkania albo osobę ubiegającą się o zawarcie
umowy najmu mieszkania;
10)
organ właściwy - wójta, burmistrza lub prezydenta
miasta właściwego ze względu na miejsce położenia
mieszkania;
11)
pierwsze zasiedlenie - oddanie do używania mieszkania najemcy,
jako pierwszemu po zakończeniu inwestycji mieszkaniowej
użytkownikowi, na podstawie umowy najmu zawartej z inwestorem
albo z podmiotem, który nabył mieszkanie od inwestora z
przeznaczeniem na wynajem, albo z podmiotem, który, działając
na podstawie umowy w sprawie wynajmu mieszkań, zawartej z
inwestorem, wynajmuje mieszkanie najemcy;
12)
powierzchnia użytkowa - powierzchnię użytkową
lokalu w rozumieniu art.
2 ust. 1 pkt 7
ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z
2018 r. poz. 1234 i 1496);
13)
spółka gminna - spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną,
w której gmina lub gminy dysponują ponad 50% głosów
na zgromadzeniu wspólników lub na walnym zgromadzeniu;
14)
średni wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m2
powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych - średnią
arytmetyczną wartości wskaźnika, o którym mowa
w art.
2 ust. 1 pkt 12
ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego,
ogłoszonego w dwóch ostatnich okresach dla:
a)
miasta będącego siedzibą wojewody lub sejmiku
województwa - w przypadku gdy mieszkanie położone
jest na terenie miasta będącego siedzibą wojewody lub
sejmiku województwa,
b)
pozostałych gmin w województwie - w przypadku gdy
mieszkanie położone jest na terenie gminy niesąsiadującej
z miastem będącym siedzibą wojewody lub sejmiku
województwa,
c)
miasta będącego siedzibą wojewody lub sejmiku
województwa oraz pozostałych gmin w województwie,
nie więcej jednak niż 120% wartości ustalonej zgodnie
z lit. b - w przypadku gdy mieszkanie położone jest na
terenie gminy sąsiadującej z miastem będącym
siedzibą wojewody lub sejmiku województwa;
15)
utrata dochodu - utratę dochodu w rozumieniu ustawy
z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
16)
uzyskanie dochodu - uzyskanie dochodu w rozumieniu ustawy
z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
17)
zdolność czynszowa - zdolność najemcy do
terminowego uiszczania świadczeń pieniężnych
wynikających z umowy najmu mieszkania, ustaloną w oparciu o
warunki, o których mowa w art. 7 pkt 2.
Rozdział
2
Dopłaty
do czynszu
Art.
3. [Najemca jako beneficjent dopłat]
Dopłaty
do czynszu, zwane dalej "dopłatami", przysługują
najemcy będącemu stroną umowy najmu mieszkania.
Art.
4. [Warunki udzielenia dopłat]
1.
Dopłaty mogą zostać udzielone, jeżeli najemca:
1)
jest osobą fizyczną posiadającą obywatelstwo
polskie i zamieszkującą na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej albo cudzoziemcem:
a)
posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będącym:
– obywatelem
innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
– obywatelem
państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
– obywatelem
Konfederacji Szwajcarskiej,
– członkiem
rodziny w rozumieniu art.
2 pkt 4
ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego
terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej
i członków ich rodzin (Dz. U. z 2017 r. poz. 900 oraz z
2018 r. poz. 650) obywatela, o którym mowa w tiret pierwszym,
drugim lub trzecim,
b)
przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
podstawie zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z
okolicznościami, o których mowa w art.
127
ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2017 r.
poz. 2206 i 2282 oraz z 2018 r. poz. 107, 138 i 771),
c)
posiadającym kartę pobytu z adnotacją "dostęp
do rynku pracy", z wyłączeniem obywateli państw
trzecich, którzy uzyskali zezwolenie na pracę na
terytorium państwa członkowskiego na okres
nieprzekraczający 6 miesięcy, obywateli państw
trzecich przyjętych w celu podjęcia studiów lub
pracy sezonowej oraz obywateli państw trzecich, którzy
mają prawo do wykonywania pracy na podstawie wizy,
d)
przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
podstawie:
– zezwolenia
na pobyt czasowy, o którym mowa w art.
139a ust. 1
lub art.
139o ust. 1
ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub
– dokumentu
pobytowego, o którym mowa w art.
1 ust. 2 lit. a
rozporządzenia Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r.
ustanawiającego jednolity wzór dokumentów
pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z
15.06.2002, str. 1, z późn. zm.- Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 3, z późn. zm.),
z adnotacją "ICT", wydanego przez inne państwo
członkowskie Unii Europejskiej, i gdy celem jego pobytu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest wykonywanie pracy w
charakterze pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika
odbywającego staż w ramach przeniesienia wewnątrz
przedsiębiorstwa, o którym mowa w art.
3 pkt 13b
ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, przez okres
nieprzekraczający 90 dni w okresie 180 dni;
2)
w okresie uzyskiwania dopłat nie jest:
a)
właścicielem lub współwłaścicielem
budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
b)
osobą, której przysługuje, w całości lub w
części, spółdzielcze własnościowe
prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub
dom jednorodzinny,
c)
właścicielem lub współwłaścicielem
budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia
współwłasności obejmowałby co najmniej
jeden lokal mieszkalny,
d)
najemcą lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład
mieszkaniowego zasobu gminy, z wyjątkiem mieszkania utworzonego
przy wykorzystaniu finansowania zwrotnego, o którym mowa w
ustawie
z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach
popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1020), w
związku z najmem którego są stosowane dopłaty,
e)
najemcą innego niż określony w lit. d lokalu
mieszkalnego utworzonego przy wykorzystaniu finansowania zwrotnego
lub kredytu udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany
dalej "Bankiem", na podstawie wniosku o kredyt złożonego
do dnia 30 września 2009 r., o których mowa w ustawie z
dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach
popierania budownictwa mieszkaniowego, z wyjątkiem mieszkania, w
związku z najmem którego są stosowane dopłaty,
f)
osobą, której przysługuje spółdzielcze
lokatorskie prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal
mieszkalny lub dom jednorodzinny;
3)
w dniu złożenia wniosku o dopłaty nie jest:
a)
właścicielem lub współwłaścicielem
budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
b)
osobą, której przysługuje, w całości lub w
części, spółdzielcze własnościowe
prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub
dom jednorodzinny,
c)
właścicielem lub współwłaścicielem
budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia
współwłasności obejmowałby co najmniej
jeden lokal mieszkalny.
2.
Przepisów ust. 1 pkt 1 lit. d nie stosuje się do
cudzoziemców, którym zezwolono na pobyt i pracę na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres nieprzekraczający
9 miesięcy, chyba że przepisy o koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe
o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
3.
W przypadku najemcy, który w dniu złożenia wniosku o
dopłaty jest najemcą lokalu mieszkalnego, o którym
mowa w ust. 1 pkt 2 lit. d lub e, z wyjątkiem mieszkania, w
związku z najmem którego ubiega się o dopłaty,
lub któremu w dniu złożenia wniosku o dopłaty
przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do
lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom
jednorodzinny, warunkiem udzielenia dopłat jest zobowiązanie
się najemcy do:
1)
rozwiązania umowy najmu i opróżnienia lokalu
mieszkalnego lub
2)
zrzeczenia się spółdzielczego lokatorskiego prawa do
lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom
jednorodzinny, na rzecz spółdzielni mieszkaniowej i
opróżnienia tego lokalu lub domu
-
i poinformowania organu właściwego o dokonaniu czynności,
o których mowa w pkt 1 lub 2, najpóźniej do końca
trzeciego miesiąca uzyskiwania dopłat na podstawie tego
wniosku.
4.
W przypadku niepoinformowania organu właściwego o dokonaniu
czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2, w
terminie określonym w tym ustępie wypłata dopłat
podlega wstrzymaniu.
5.
Organ właściwy informuje inwestora o wstrzymaniu wypłaty
dopłat, o którym mowa w ust. 4.
6.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, dopłaty wypłaca
się od miesiąca następującego po miesiącu, w
którym najemca poinformował organ właściwy o
dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2.
Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
7.
Okres, w którym wypłata dopłat była wstrzymana,
wlicza się do okresu stosowania dopłat, o którym
mowa w art. 9 ust. 2.
8.
W okresie uzyskiwania dopłat najemca nie może podnajmować
mieszkania lub części tego mieszkania.
9.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się do pozostałych osób
wchodzących w skład gospodarstwa domowego. W przypadku, o
którym mowa w ust. 3, najemca informuje organ właściwy
o dokonaniu przez inną niż najemca osobę wchodzącą
w skład gospodarstwa domowego czynności, o których
mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2.
10.
Przepisów ust. 1 pkt 2 lit. a i b nie stosuje się w
przypadku, w którym nabycie na zasadach współwłasności
w częściach ułamkowych budynku mieszkalnego
jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego lub uzyskanie ułamkowej
części prawa, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, w
okresie stosowania dopłat nastąpiło w drodze spadku.
Art.
5. [Maksymalna wysokość i sposób obliczenia
średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego]
1.
Dopłaty mogą zostać udzielone, jeżeli średni
miesięczny dochód gospodarstwa domowego nie przekracza:
1)
w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych - 60%,
2)
w przypadku pozostałych gospodarstw domowych - 60% zwiększonego
o dodatkowe 30 punktów procentowych na każdą kolejną
osobę w gospodarstwie domowym
-
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ostatnio
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego na podstawie art.
20 pkt 1 lit. a
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270).
2.
Przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa
domowego, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się
dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w roku
kalendarzowym:
1)
poprzedzającym rok, po upływie którego najemca
składa wniosek o dopłaty - w przypadku wniosków o
dopłaty składanych w okresie od 1 stycznia do 31 lipca
danego roku;
2)
po upływie którego najemca składa wniosek o dopłaty
- w przypadku wniosków o dopłaty składanych w
okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku.
3.
W przypadku gdy w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 2,
lub w okresie od 1 stycznia roku następującego po roku
kalendarzowym, o którym mowa w ust. 2, do dnia złożenia
wniosku o dopłaty osoba wchodząca w skład gospodarstwa
domowego utraciła dochód uzyskiwany w roku kalendarzowym,
o którym mowa w ust. 2, przy obliczaniu średniego
miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego, o którym mowa
w ust. 1, nie uwzględnia się dochodu utraconego przez tę
osobę.
4.
W przypadku gdy w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 2,
osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego uzyskała
dochód, uzyskany przez tę osobę w tym roku dochód
dzieli się przez liczbę miesięcy, w których ten
dochód był uzyskiwany, i uwzględnia się go przy
obliczaniu średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa
domowego, o którym mowa w ust. 1, o ile dochód ten jest
uzyskiwany również w miesiącu złożenia
wniosku o dopłaty.
5.
W przypadku gdy osoba wchodząca w skład gospodarstwa
domowego uzyskała dochód w roku kalendarzowym:
1)
po upływie którego najemca składa wniosek o dopłaty
- w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
2)
złożenia wniosku
-
średni miesięczny dochód tej osoby, uwzględniany
przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa
domowego, o którym mowa w ust. 1, powiększa się o
kwotę uzyskanego dochodu za miesiąc następujący
po miesiącu, w którym nastąpiło uzyskanie
dochodu, o ile dochód ten jest uzyskiwany również
w miesiącu złożenia wniosku o dopłaty.
6.
W przypadku ustalania dochodu z działalności podlegającej
opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy
z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157 i 2175 oraz z 2018 r. poz. 650 i
1291) przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości
1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia
ministra właściwego do spraw rodziny, o którym mowa
w art.
5 ust. 7a
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Art.
6. [Warunki dotyczące mieszkania]
1.
Dopłaty mogą zostać udzielone, jeżeli mieszkanie:
1)
służy zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych
najemcy i pozostałych osób wchodzących w skład
gospodarstwa domowego;
2)
jest przedmiotem pierwszego zasiedlenia w okresie 12 miesięcy od
dnia zakończenia inwestycji mieszkaniowej;
3)
jest położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
nie jest lokalem wchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu
gminy, z wyjątkiem lokalu mieszkalnego utworzonego przy
wykorzystaniu finansowania zwrotnego, o którym mowa w ustawie
z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach
popierania budownictwa mieszkaniowego.
2.
Przez dzień zakończenia inwestycji mieszkaniowej, o którym
mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:
1)
dzień, w którym można przystąpić do
użytkowania budynku mieszkalnego, którego dotyczyła
inwestycja mieszkaniowa - w przypadku inwestycji mieszkaniowej, z
którą jest związany obowiązek zawiadomienia, o
którym mowa w art.
54 ust. 1
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1202, 1276 i 1496), lub obowiązek uzyskania decyzji o
pozwoleniu na użytkowanie, o którym mowa w art.
55
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane;
2)
dzień zakończenia robót budowlanych określony w
protokole odbioru końcowego, o którym mowa w art.
3 pkt 13
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - w pozostałych
przypadkach.
Art.
7. [Warunek zawarcia umowy między inwestorem a gminą]
Dopłaty
mogą zostać udzielone, jeżeli w związku z
inwestycją mieszkaniową została zawarta umowa między
inwestorem realizującym tę inwestycję a gminą
właściwą miejscowo dla tej inwestycji, określająca
co najmniej:
1)
strukturę mieszkań, wykończenie mieszkań,
dostępność mieszkań i budynku dla osób
niepełnosprawnych oraz sposób zagospodarowania
powierzchni wspólnych w budynku;
2)
warunki, których spełnienie uznaje się za
potwierdzenie posiadania przez najemcę zdolności
czynszowej, przez określenie minimalnej wysokości:
a)
miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego lub
b)
obowiązkowej kaucji zabezpieczającej umowę najmu;
3)
planowaną liczbę mieszkań, z uwzględnieniem
przewidywanej powierzchni użytkowej poszczególnych
mieszkań, a jeżeli przed zawarciem umowy inwestycja
mieszkaniowa została rozpoczęta lub została zakończona
- liczbę i powierzchnię użytkową mieszkań;
4)
planowane terminy rozpoczęcia i zakończenia naboru wniosków
o zawarcie umowy najmu mieszkań przez określenie roku i
kwartału, jeżeli nabór nie został
przeprowadzony przed zawarciem umowy;
5)
planowany termin pierwszego zasiedlenia mieszkań przez
określenie roku i kwartału;
6)
dodatkowe warunki, na podstawie których odbywa się nabór
wniosków o zawarcie umowy najmu mieszkań określone w
uchwale rady gminy, o której mowa w art. 8 ust. 1, zwane dalej
"kryteriami pierwszeństwa", w tym warunki mające
charakter bezwzględnie obowiązujący;
7)
zasady wyboru najemcy, jakimi kieruje się inwestor zawierając
umowę najmu mieszkania z kolejnym najemcą, w przypadku
rozwiązania lub wygaśnięcia umowy najmu mieszkania
zawartej z dotychczasowym najemcą w okresie, o którym
mowa w art. 9 ust. 1.
Art.
8. [Określenie przez gminę zasad przeprowadzania
naboru wniosków o zawarcie umowy najmu, maksymalnej wysokości
miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego lub obowiązkowej
kaucji oraz kryteriów pierwszeństwa]
1.
Rada gminy określa w drodze uchwały stanowiącej akt
prawa miejscowego:
1)
zasady przeprowadzania naboru wniosków o zawarcie umowy najmu,
o którym mowa w art. 11 ust. 1, w tym kryteria pierwszeństwa
i zasady przeprowadzania oceny punktowej, o której mowa w art.
11 ust. 2;
2)
maksymalną wysokość miesięcznego dochodu
gospodarstwa domowego lub obowiązkowej kaucji, o których
mowa w art. 7 pkt 2.
2.
Określając kryteria pierwszeństwa, rada gminy dokonuje
wyboru spośród następujących kryteriów:
1)
w grupie ubiegających się o zawarcie umowy najmu wysokość
dochodu gospodarstwa domowego jest względnie niska;
2)
w gospodarstwie domowym jest co najmniej jedno dziecko;
3)
żadna osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego
nie była i nie jest właścicielem budynku mieszkalnego
jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego oraz nie przysługiwało
i nie przysługuje jej spółdzielcze własnościowe
prawo do lokalu, którego przedmiotem był lub jest lokal
mieszkalny lub dom jednorodzinny, oraz nie jest właścicielem
lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego
udział w przypadku zniesienia współwłasności
obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny;
4)
osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego zmienia
miejsce zamieszkania w celu podjęcia pracy lub nauki poza
miejscem obecnego zamieszkania;
5)
osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego wcześniej
złożyła wniosek o zawarcie umowy najmu mieszkania w
tej samej miejscowości, jednak nie zawarła umowy najmu z
powodu większej liczby najemców posiadających
zdolność czynszową niż liczba dostępnych
mieszkań;
6)
osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego jest najemcą
lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy,
który zobowiązuje się do rozwiązania umowy
najmu i opróżnienia tego lokalu w terminie miesiąca
od dnia zawarcia umowy najmu mieszkania przez najemcę;
7)
osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego ma status
repatrianta;
8)
najemca ukończył 65 lat;
9)
osoba do 16. roku życia wchodząca w skład gospodarstwa
domowego legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności
określonym w ustawie
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018
r. poz. 511, 1000 i 1076);
10)
osoba powyżej 16. roku życia wchodząca w skład
gospodarstwa domowego legitymuje się orzeczeniem o znacznym lub
umiarkowanym stopniu niepełnosprawności określonym w
ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
11)
osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego posiada Kartę
Polaka, o której mowa w ustawie
z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. z 2018 r. poz.
1272);
12)
najemca był w przeszłości właścicielem
budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego lub
przysługiwało mu w przeszłości spółdzielcze
własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem
był lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny, lecz wskutek
działania żywiołu lub katastrofy budowlanej utracił
ten budynek lub lokal;
13)
osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego jest
właścicielem lub współwłaścicielem
nieruchomości obejmującej budynek mieszkalny lub budynek o
funkcji mieszanej, obejmującej funkcję mieszkaniową,
która podlega wywłaszczeniu.
3.
W uchwale, o której mowa w ust. 1, rada gminy może:
1)
nadać części kryteriów pierwszeństwa, o
których mowa w ust. 2, charakter bezwzględnie
obowiązujący;
2)
określić inne kryteria pierwszeństwa oprócz
określonych na podstawie kryteriów pierwszeństwa, o
których mowa w ust. 2.
Art.
9. [Okres stosowania dopłat; ponowne ubieganie się o
dopłaty]
1.
Dopłaty mogą być stosowane w okresie nie dłuższym
niż 20 lat, licząc od miesiąca, w którym
została zakończona inwestycja mieszkaniowa.
2.
Dopłaty przysługujące danemu najemcy mieszkania
stosuje się przez okres 15 lat, licząc od miesiąca
dokonania pierwszej wpłaty dopłaty na rachunek inwestora.
3.
Najemcy, wobec którego stosowano dopłaty przez okres
krótszy niż 15 lat, w przypadkach:
1)
wydania decyzji w sprawie pozbawienia prawa do dopłat, o której
mowa w art. 16 ust. 9 pkt 1,
2)
rozwiązania lub wygaśnięcia umowy najmu mieszkania w
okresie stosowania dopłat, w tym z powodu zamiany mieszkania na
inne i zawarcia nowej umowy najmu,
3)
krótszego niż 15 lat okresu stosowania dopłat z
uwagi na warunek, o którym mowa w ust. 1, w tym w przypadku
kolejnego najemcy mieszkania
-
przysługuje prawo ponownego ubiegania się o dopłaty, z
zastrzeżeniem, że łączny okres stosowania dopłat
nie może przekroczyć 15 lat.
4.
W przypadku gdy w skład gospodarstwa domowego najemcy wchodzi
osoba, która w przeszłości była najemcą
innego mieszkania, w związku z najmem którego były
stosowane dopłaty, okres, o którym mowa w ust. 2,
pomniejsza się o liczbę miesięcy stosowania tych
dopłat.
Art.
10. [Wysokość dopłaty]
1.
Miesięczna wysokość dopłaty jest równa
1/12 kwoty iloczynu średniego wskaźnika przeliczeniowego
kosztu odtworzenia 1 m2
powierzchni
użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującego
w dniu złożenia wniosku o dopłaty w gminie, na terenie
której położone jest mieszkanie, powierzchni
normatywnej mieszkania oraz współczynnika dopłaty
wynoszącego 1,8%.
2.
Powierzchnia normatywna mieszkania, o której mowa w ust. 1,
wynosi 20 m2
w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych i ulega zwiększeniu
o 15 m2dla
każdej dodatkowej osoby w gospodarstwie domowym, z
zastrzeżeniem, że powierzchnia normatywna mieszkania nie
może być większa od powierzchni użytkowej
mieszkania.
3.
Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, dla
określonego obszaru ustalić, na czas oznaczony albo
nieoznaczony, wartość współczynnika dopłaty
na poziomie wyższym niż określony w ust. 1, biorąc
pod uwagę występujące na określonym obszarze
wysokości stawek czynszu, wartości średniego wskaźnika
przeliczeniowego kosztu odtworzenia i m2
powierzchni
użytkowej budynków mieszkalnych, wysokości dochodów
ludności oraz sytuację demograficzną, a także
sytuację finansów publicznych, w tym budżetu
państwa.
4.
W przypadku, o którym mowa w art. 16 ust. 9 pkt 2 lit. b,
miesięczną wysokość dopłaty, o której
mowa w ust. 1, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą
różnicy pomiędzy średnim miesięcznym
dochodem gospodarstwa domowego branym pod uwagę przy
weryfikacji, o której mowa w art. 16 ust. 1, a limitem
ustalonym dla gospodarstwa domowego najemcy na zasadach określonych
w art. 5 ust. 1.
Rozdział
3
Zasady
przyznawania dopłat
Art.
11. [Nabór wniosków o zawarcie umowy najmu
mieszkań oraz ich ocena punktowa]
1.
Gmina, która zawarła z inwestorem umowę, o której
mowa w art. 7, przeprowadza nabór wniosków o zawarcie
umowy najmu mieszkań.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, podlegają ocenie
punktowej, zgodnie z kryteriami pierwszeństwa.
3.
Po przeprowadzeniu oceny punktowej wniosków, o których
mowa w ust. 1, gmina sporządza listę wniosków
uszeregowanych w kolejności od największej do najmniejszej
liczby uzyskanych punktów, obejmującą imiona i
nazwiska najemców, zwaną dalej "listą
najemców".
Art.
12. [Wniosek gminy o zawarcie z BGK umowy w sprawie stosowania
dopłat]
1.
Gmina właściwa miejscowo dla inwestycji mieszkaniowej
występuje do Banku z wnioskiem o zawarcie umowy w sprawie
stosowania dopłat, zwanej dalej "umową w sprawie
stosowania dopłat", w celu zabezpieczenia środków
na dopłaty.
2.
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa się
wstępne kwoty zapotrzebowania na środki zabezpieczające
stosowanie dopłat, określone, dla każdego roku, przy
uwzględnieniu poniższych założeń:
1)
dopłaty są stosowane w związku z najmem wszystkich
mieszkań w wysokości ustalonej z uwzględnieniem:
a)
aktualnej, na dzień złożenia tego wniosku, wartości
średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1
m2
powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych,
b)
powierzchni normatywnych wynoszących, w przypadku każdego
mieszkania, 65 m2,
nie więcej jednak niż przewidywana powierzchnia użytkowa
danego mieszkania,
c)
powierzchni normatywnych ustalonych dla listy najemców zgodnie
z kolejnością zajmowaną na liście - w przypadku,
gdy zostały już przeprowadzone nabór i ocena
punktowa, o których mowa w art. 11;
2)
dla wszystkich mieszkań:
a)
początkiem okresu stosowania dopłat, zwanego dalej "okresem
dopłatowym", będzie początek kwartału
określony w umowie, o której mowa w art. 7, jako
planowany termin pierwszego zasiedlenia,
b)
dopłaty są stosowane nieprzerwanie przez 15 lat.
3.
Bank rozpatruje wnioski, o których mowa w ust. 1, w kolejności
wpływu. Jeżeli wniosek nie spełnia wymogu, o którym
mowa w ust. 2, Bank wzywa gminę do uzupełnienia lub korekty
wniosku, wskazując zakres uzupełnienia lub korekty i termin
na ich dokonanie, nie dłuższy niż 21 dni od dnia
doręczenia wezwania gminie.
4.
Bank informuje gminę o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku, o
którym mowa w ust. 1, w przypadku:
1)
niedokonania uzupełnienia lub korekty wniosku w terminie, o
którym mowa w ust. 3;
2)
niespełnienia warunku, o którym mowa w art. 30 ust 1.
5.
Umowa w sprawie stosowania dopłat określa co najmniej:
1)
planowany okres dopłatowy, zgodnie z wnioskiem, o którym
mowa w ust. 1;
2)
zobowiązanie Banku do wypłaty gminie środków
przeznaczonych na dopłaty w wysokości odpowiadającej
zapotrzebowaniu wynikającemu z wniosków o wypłatę
dopłat, o których mowa w art. 19 ust. 1;
3)
tryb i terminy składania i rozpatrywania wniosków o
wypłatę dopłat, przekazywania przez Bank gminie
środków przeznaczonych na dopłaty oraz zwrotu tych
środków w przypadkach określonych w ustawie;
4)
uprawnienia Banku do dokonywania kontroli prawidłowości
wydatkowania środków na dopłaty;
5)
obowiązki informacyjne Banku i gminy związane z udzielaniem
i wypłacaniem środków na dopłaty;
6)
zakres danych zawartych w ewidencji, o której mowa w art. 20.
6.
W przypadku zawarcia umowy w sprawie stosowania dopłat wstępne
kwoty zapotrzebowania na środki zabezpieczające stosowanie
dopłat pomniejszają dostępne limity kwalifikacji, o
których mowa w art. 30 ust. 1.
7.
Strony mogą dokonać zmiany postanowień umowy w sprawie
stosowania dopłat, z zastrzeżeniem, że zmiana
postanowień umowy nie spowoduje przekroczenia aktualnych limitów
kwalifikacji, o których mowa w art. 30 ust. 1, w żadnym
roku stosowania dopłat.
Art.
13. [Zawieranie umów najmu przez inwestora]
1.
Gmina, która zawarła z inwestorem umowę, o której
mowa w art. 7, przekazuje inwestorowi listę najemców wraz
z wnioskami o zawarcie umowy najmu.
2.
Inwestor zawiera umowy najmu z najemcami posiadającymi zdolność
czynszową, według kolejności wynikającej z listy
najemców, po zawarciu przez gminę umowy w sprawie
stosowania dopłat.
3.
W przypadku gdy liczba najemców, o których mowa w ust.
2, jest niższa niż liczba mieszkań inwestor może
zawierać umowy najmu mieszkań z najemcami posiadającymi
zdolność czynszową, niewskazanymi na liście
najemców.
4.
W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy najmu
mieszkania zawartej z dotychczasowym najemcą, umowa najmu
mieszkania z kolejnym najemcą posiadającym zdolność
czynszową jest zawierana przez inwestora z uwzględnieniem
warunków, o których mowa w art. 7 pkt 7.
5.
W okresie, o którym mowa w art. 9 ust. 2, do umów
najmu, o których mowa w ust. 2-4, nie stosuje się
przepisów art.
11 ust. 4
i 5
ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
6.
W przypadku gdy najemca zawarł umowę najmu mieszkania, o
której mowa w ust. 2-4, prawo do dopłat stosowanych w
związku z najmem tego mieszkania przysługuje mu również
w przypadku rozwiązania umowy, o której mowa w art. 7.
7.
W przypadku, o którym mowa w ust. 6, określone w ustawie
czynności gminy wykonuje gmina właściwa miejscowo dla
inwestycji mieszkaniowej, która była przedmiotem umowy, o
której mowa w art. 7.
Art.
14. [Wniosek o dopłaty]
1.
Dopłaty przysługują na pisemny wniosek najemcy złożony
w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu
na miejsce położenia mieszkania, zwany dalej "wnioskiem
o dopłaty".
2.
W przypadku gdy najemcą są małżonkowie, wniosek o
dopłaty składa jeden z małżonków. Złożenie
wniosku o dopłaty przez jednego z małżonków
traktuje się na równi ze złożeniem przez niego
oświadczenia o upoważnieniu go przez współmałżonka
do złożenia wniosku o dopłaty.
3.
Do wniosku o dopłaty najemca dołącza:
1)
kopię umowy najmu albo kopię umowy zobowiązującej
do zawarcia umowy najmu, w przypadku gdy umowa najmu nie została
zawarta do dnia złożenia wniosku o dopłaty;
2)
oświadczenie o liczbie osób wchodzących w skład
gospodarstwa domowego;
3)
oświadczenie o wysokości dochodów gospodarstwa
domowego za rok kalendarzowy, o którym mowa w art. 5 ust. 2, z
wyodrębnieniem dochodów poszczególnych osób
wchodzących w skład gospodarstwa domowego oraz informacją
o wysokości dochodów utraconych lub uzyskanych przez te
osoby i miesiącu ich utraty lub uzyskania;
4)
oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w
art. 4 ust. 1 pkt 3;
5)
zobowiązanie, o którym mowa w art. 4 ust. 3 - w
przypadku, o którym mowa w tym przepisie;
6)
oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat wraz ze
wskazaniem liczby miesięcy, w jakich dopłaty były
stosowane przed ponownym ubieganiem się najemcy o dopłaty -
w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 3;
7)
oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat w
przypadku osoby, która w przeszłości była
najemcą innego mieszkania, w związku z najmem którego
były stosowane dopłaty, wraz ze wskazaniem liczby miesięcy,
w jakich dopłaty były stosowane - w przypadku, o którym
mowa w art. 9 ust. 4;
8)
oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat wraz ze
wskazaniem liczby miesięcy, w jakich dopłaty były
stosowane wobec zmarłego najemcy - w przypadku, o którym
mowa w art. 18 ust. 1.
4.
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i
zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w
drodze rozporządzenia, wzór wniosku o dopłaty oraz
wzory oświadczeń i zobowiązania, o których mowa
w ust. 3, mając na względzie potrzebę zagwarantowania
poprawności i kompletności tych dokumentów oraz
zapewnienia danych niezbędnych do monitorowania realizacji celów
inwestycyjnych i społecznych ustawy.
5.
Dokumenty i oświadczenia, o których mowa w ust. 2 i 3,
składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za
składanie fałszywych zeznań. W oświadczeniach
zamieszcza się klauzulę w brzmieniu:
"Jestem
świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje
pouczenie organu właściwego o odpowiedzialności karnej
za złożenie fałszywego oświadczenia.
6.
W przypadku powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do
prawdziwości danych zawartych w oświadczeniu, o którym
mowa w ust. 3 pkt 3, organ właściwy wzywa najemcę do
przedstawienia zaświadczeń potwierdzających dane
zawarte w tym oświadczeniu i do udzielenia upoważnienia do
uzyskania informacji, o których mowa w ust. 7.
7.
W przypadku braku możliwości przedstawienia przez najemcę
zaświadczeń, o których mowa w ust. 6, z przyczyn
nieleżących po stronie najemcy lub utrzymujących się
uzasadnionych wątpliwości co do prawdziwości danych
zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3,
organ właściwy dokonuje weryfikacji danych zawartych w
oświadczeniu na podstawie informacji uzyskanych od organów
podatkowych, organów emerytalno-rentowych oraz z rejestrów
publicznych, obejmujących informacje o:
1)
najemcy oraz pozostałych osobach wchodzących w skład
gospodarstwa domowego, obejmujące:
a)
imię i nazwisko,
b)
adres zamieszkania,
c)
numer PESEL,
d)
numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość
oraz datę urodzenia - w przypadku osób, które nie
posiadają numeru PESEL,
e)
stan cywilny,
f)
obywatelstwo;
2)
najemcy oraz pozostałych osobach wchodzących w skład
gospodarstwa domowego, rozliczających się na podstawie
przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509), udzielane
przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego,
zawierające dane o wysokości:
a)
dochodu,
b)
należnego podatku;
3)
najemcy oraz pozostałych osobach wchodzących w skład
gospodarstwa domowego, rozliczających się na podstawie
przepisów ustawy
z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne, udzielane przez naczelnika właściwego urzędu
skarbowego, zawierające dane o:
a)
formie opłacanego podatku,
b)
wysokości przychodu,
c)
stawce podatku,
d)
wysokości należnego podatku;
4)
dochodzie, o którym mowa w art.
3 pkt 1 lit. c
tiret dwudzieste dziewiąte ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o
świadczeniach rodzinnych;
5)
wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne, w tym
informacje o wysokości składek od poszczególnych
płatników i okresach opłacania przez nich tych
składek.
8.
Organy podatkowe, organy emerytalno-rentowe oraz podmioty prowadzące
rejestry publiczne przekazują informacje, o których mowa
w ust. 7, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku organu
właściwego.
Art.
15. [Decyzja w sprawie dopłat]
1.
Dopłaty przyznaje organ właściwy w drodze decyzji,
zwanej dalej "decyzją w sprawie dopłat".
2.
Decyzję w sprawie dopłat wydaje się w terminie
miesiąca od dnia wpływu wniosku o dopłaty do organu
właściwego.
3.
W przypadku gdy do wniosku o dopłaty została załączona
kopia umowy zobowiązującej, o której mowa w art. 14
ust. 3 pkt 1, organ właściwy wydaje decyzję w sprawie
dopłat po przedstawieniu przez najemcę kopii umowy najmu,
nie później niż w terminie miesiąca od dnia
wpływu wniosku o dopłaty do organu właściwego.
4.
Organ właściwy przesyła decyzję w sprawie dopłat
do wiadomości inwestorowi w celu dokonania przez niego korekty
wysokości miesięcznych należności wynikających
z umowy najmu, podlegających zapłacie bezpośrednio
przez najemcę.
5.
Wniesienie odwołania od decyzji w sprawie dopłat nie
powoduje wstrzymania wypłaty dopłat.
6.
Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że
dopłaty przyznano na podstawie fałszywych oświadczeń
lub dokumentów albo w innych przypadkach świadomego
wprowadzenia organu właściwego w błąd przez
najemcę, najemca jest obowiązany do zwrotu nienależnie
pobranych kwot wraz z odsetkami ustawowymi. Odsetki są naliczane
od dnia następującego po dniu wpłaty pierwszej
nienależnie pobranej kwoty na rachunek inwestora do dnia
dokonania zwrotu nienależnie pobranych kwot.
7.
Nienależnie pobrane kwoty wraz z odsetkami ustawowymi, o których
mowa w ust. 6, stanowią przychód Funduszu Dopłat i
podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie
przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
8.
W przypadku, o którym mowa w ust. 6, wypłata dopłat
podlega wstrzymaniu. Przepis art. 4 ust. 5 stosuje się
odpowiednio.
9.
W przypadku, o którym mowa w ust. 6, dopłaty w
skorygowanej wysokości wypłaca się od miesiąca
następującego po miesiącu, w którym nastąpiło
wyegzekwowanie nienależnie pobranych kwot wraz z odsetkami
ustawowymi. Przepisy art. 4 ust. 5 i 7 stosuje się odpowiednio.
10.
Do decyzji wydanych w wyniku wznowienia postępowania albo
kończących postępowanie odwoławcze przepis ust. 4
stosuje się odpowiednio.
11.
W przypadku rozwiązania umowy najmu mieszkania decyzja w sprawie
dopłat, na podstawie której najemca nabył prawo do
uzyskiwania dopłat, ulega wygaśnięciu.
Art.
16. [Coroczne oświadczenia najemcy uzyskującego
dopłaty; wstrzymanie wypłaty dopłat, pozbawienie prawa
do dopłat lub zmiana ich wysokości]
1.
Nie wcześniej niż w terminie 2 miesięcy, jednak nie
później niż w terminie miesiąca przed
rozpoczęciem każdych kolejnych 12 miesięcy, w jakich
dopłaty będą stosowane, najemca uzyskujący
dopłaty składa organowi właściwemu oświadczenia
o:
1)
liczbie osób wchodzących w skład gospodarstwa
domowego,
2)
wysokości dochodów tego gospodarstwa, z wyodrębnieniem
dochodów poszczególnych osób wchodzących w
skład gospodarstwa oraz informacją o wysokości
dochodów utraconych lub uzyskanych przez te osoby i miesiącu
ich utraty lub uzyskania, za rok kalendarzowy:
a)
poprzedzający rok, po upływie którego najemca składa
oświadczenie - w przypadku oświadczeń składanych
w okresie od 1 stycznia do 31 lipca danego roku,
b)
po upływie którego najemca składa oświadczenie
- w przypadku oświadczeń składanych w okresie od 1
sierpnia do 31 grudnia danego roku
– w
celu dokonania przez organ właściwy weryfikacji spełniania
przez gospodarstwo domowe warunku, o którym mowa w art. 5 ust.
1.
2.
Oświadczenia, o których mowa w ust. 1, składa się
zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wykonawczych wydanych
na podstawie art. 14 ust. 4.
3.
Do oświadczeń, o których mowa w ust. 1, przepis art.
14 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4.
W przypadku niezłożenia przez najemcę oświadczeń
w terminie, o którym mowa w ust. 1, organ właściwy
wzywa najemcę do złożenia oświadczeń,
wyznaczając termin na ich złożenie nie dłuższy
niż 7 dni od dnia doręczenia najemcy wezwania.
5.
Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 4,
wypłata dopłat podlega wstrzymaniu. Przepisy art. 4 ust. 5
i 7 stosuje się odpowiednio.
6.
Organ właściwy dokonuje weryfikacji, o której mowa w
ust. 1, w terminie 14 dni od dnia złożenia oświadczeń
przez najemcę. Przepisy art. 14 ust. 6-8 stosuje się
odpowiednio.
7.
Przez średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego
brany pod uwagę przy weryfikacji, o której mowa w ust. 1,
rozumie się średni miesięczny dochód
gospodarstwa domowego w roku kalendarzowym, o którym mowa w
ust. 1, z uwzględnieniem art. 5 ust. 3-6.
8.
Do dochodu, o którym mowa w ust. 7, nie wlicza się
udzielonych dopłat.
9.
Organ właściwy:
1)
wydaje decyzję w sprawie pozbawienia prawa do dopłat w
przypadku stwierdzenia, że gospodarstwo domowe nie spełnia
warunku, o którym mowa w art. 5 ust. 1, jeżeli kwota
odpowiadająca różnicy pomiędzy średnim
miesięcznym dochodem gospodarstwa domowego branym pod uwagę
przy weryfikacji, o której mowa w ust. 1, a limitem ustalonym
dla gospodarstwa domowego najemcy na zasadach określonych w art.
5 ust. 1, zwana dalej "nadwyżką":
a)
jest wyższa niż kwota dopłaty, jaka zostałaby
ustalona dla gospodarstwa domowego zgodnie z art. 10 ust. 1, albo
b)
nie przekracza kwoty dopłaty, jaka zostałaby ustalona dla
gospodarstwa domowego zgodnie z art. 10 ust. 1, a różnica
pomiędzy tą kwotą a nadwyżką wynosi mniej
niż 25 zł;
2)
zmienia decyzję w sprawie dopłat w zakresie wysokości
dopłaty w przypadku stwierdzenia, że gospodarstwo domowe:
a)
spełnia warunek, o którym mowa w art. 5 ust. 1, jeżeli
nastąpiła zmiana liczby osób wchodzących w
skład gospodarstwa domowego wpływająca na wartość
podstawy obliczenia wysokości dopłat, z uwzględnieniem
art. 32 ust. 4 pkt 2, albo
b)
nie spełnia warunku, o którym mowa w art. 5 ust. 1,
jeżeli nadwyżka nie przekracza kwoty dopłaty, jaka
zostałaby ustalona dla gospodarstwa domowego zgodnie z art. 10
ust. 1, a różnica pomiędzy tą kwotą a
nadwyżką wynosi co najmniej 25 zł;
3)
informuje najemcę o stosowaniu dopłat w stosunku do tego
najemcy w miesięcznej wysokości wynikającej z
dotychczasowej decyzji w sprawie dopłat, w przypadkach innych
niż określone w pkt 1 i 2.
10.
Organ właściwy niezwłocznie doręcza najemcy
informację, o której mowa w ust. 9 pkt 3.
11.
Do decyzji, o której mowa w ust. 9 pkt 1 albo 2, przepis art.
15 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
12.
Wniesienie odwołania od decyzji, o której mowa w ust. 9
pkt 1 albo 2, nie wstrzymuje jej wykonania.
Art.
17. [Pozbawienie prawa do dopłat w następstwie
uzyskania przez najemcę lub innych osób wchodzących
w skład gospodarstwa domowego prawa własności lub
innego prawa do korzystania z budynku lub lokalu mieszkalnego]
1.
Najemca uzyskujący dopłaty informuje, w formie pisemnej,
organ właściwy o dokonaniu czynności prawnej
skutkującej niespełnianiem przez niego lub inną osobę
wchodzącą w skład gospodarstwa domowego warunku, o
którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lub ust. 8, w terminie 30
dni od dnia dokonania tej czynności.
2.
Po uzyskaniu informacji, o której mowa w ust. 1, organ
właściwy, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa
w art. 4 ust. 10, wydaje decyzję w sprawie pozbawienia prawa do
dopłat. Przepis art. 15 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
3.
W przypadku gdy najemca nie poinformował o dokonaniu czynności,
o której mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia jej
dokonania, decyzja, o której mowa w ust. 2, zawiera
zobowiązanie najemcy do niezwłocznego zwrotu na rachunek
gminy środków stanowiących równowartość
kwoty dopłat wraz z odsetkami ustawowymi, uzyskanych w okresie
od dnia dokonania tej czynności do dnia, w którym ta
decyzja stała się wykonalna. Odsetki są naliczane od
pierwszego dnia następującego po dniu wpłaty pierwszej
nienależnie pobranej kwoty na rachunek inwestora do dnia
dokonania zwrotu środków stanowiących równowartość
kwoty dopłat.
4.
Gmina niezwłocznie wpłaca środki, o których
mowa w ust. 3, na rachunek Funduszu Dopłat.
5.
Wniesienie odwołania od decyzji, o której mowa w ust. 2,
nie wstrzymuje jej wykonania.
Art.
18. [Dopłaty w przypadku wygaśnięcia stosunku
najmu mieszkania z powodu śmierci najemcy]
1.
W przypadku wygaśnięcia stosunku najmu mieszkania z powodu
śmierci najemcy o dopłaty może ubiegać się
osoba, która wchodziła w skład gospodarstwa domowego
najemcy do chwili jego śmierci, będąca następnym
najemcą tego mieszkania.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, okres, o którym
mowa w art. 9 ust. 2, pomniejsza się o liczbę miesięcy,
w jakich dopłaty były stosowane wobec zmarłego
najemcy.
Rozdział
4
Zasady
wypłacania dopłat
Art.
19. [Wniosek gminy o wypłatę dopłat]
1.
Dopłaty wypłaca Bank ze środków Funduszu Dopłat
na wniosek gminy, która zawarła z Bankiem umowę w
sprawie stosowania dopłat.
2.
Wniosek o wypłatę dopłat składany jest co
miesiąc, nie później niż w terminie 10 dni
kalendarzowych przed upływem miesiąca poprzedzającego
miesiąc, którego dotyczy wniosek.
3.
Wniosek o wypłatę dopłat zawiera:
1)
wskazanie najemców oraz pozostałych osób
wchodzących w skład gospodarstwa domowego danego najemcy;
2)
informację o powierzchni użytkowej poszczególnych
mieszkań;
3)
informację o wysokości dopłaty należnej
poszczególnym najemcom;
4)
informację o prognozowanej wysokości dopłat należnych
poszczególnym najemcom do końca okresu wypłaty
dopłat, przy założeniu, że podstawa obliczenia
wysokości dopłat jest taka sama jak w miesiącu
składania wniosku.
4.
Bank wypłaca gminie łączną kwotę środków
przeznaczonych na dopłaty wynikającą z wniosku o
wypłatę dopłat w terminie do dziesiątego dnia
miesiąca, którego dotyczy wniosek, po zweryfikowaniu na
podstawie danych zawartych w ewidencji, o której mowa w art.
20, praw najemców do dopłat.
5.
Gmina wpłaca dopłaty, w imieniu najemców, na
rachunek inwestora w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania
środków, o których mowa w ust. 4.
Art.
20. [Ewidencja najemców]
1.
Bank prowadzi ewidencję najemców.
2.
W ewidencji, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się
również informacje o wysokości i okresie stosowania
dopłat wobec najemców wskazanych w ewidencji.
Art.
21. [Informacje podawane w BIP BGK]
Bank
ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej:
1)
wysokości średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu
odtworzenia 1 m2
powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązujące
w kwartale kalendarzowym;
2)
listę gmin, które zawarły z Bankiem umowę w
sprawie stosowania dopłat, według stanu na początek
każdego miesiąca.
Art.
22. [Informacja BGK o finansowym wsparciu udzielonym na
podstawie ustawy przekazywana Prezesowi Rady Ministrów oraz
wybranym ministrom]
1.
Bank, w okresach kwartalnych, w terminie do końca miesiąca
następującego po kwartale, którego dotyczy
informacja, informuje Prezesa Rady Ministrów, ministra
właściwego do spraw budownictwa, planowania i
zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, ministra
właściwego do spraw rodziny oraz ministra właściwego
do spraw finansów publicznych o finansowym wsparciu udzielonym
na podstawie ustawy.
2.
Zakres i formę informacji, o której mowa w ust. 1,
określa umowa zawarta między ministrem właściwym
do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego
oraz mieszkalnictwa oraz Bankiem w sposób umożliwiający
monitorowanie finansowego wsparcia udzielonego na podstawie ustawy w
celu zapewnienia prawidłowego planowania wydatków budżetu
państwa na zasilenie Funduszu Dopłat z przeznaczeniem na
sfinansowanie wypłaty dopłat.
Art.
23. [Realizowanie zadań gminy przez spółkę
gminną]
1.
Gmina może powierzyć dokonanie czynności, o których
mowa w art. 7, art. 11 i art. 13 ust. 1, spółce gminnej.
2.
W przypadku inwestycji mieszkaniowych realizowanych przez spółkę
gminną czynności, o których mowa w art. 7, art. 11 i
art. 13 ust. 1, dokonuje gmina.
Art.
24. [Inne podmioty uważane za inwestorów w
rozumieniu ustawy]
W
przypadkach, o których mowa w art. 4 ust. 5 i 6, art. 7 pkt 7,
art. 9 ust. 2, art. 13 ust. 1-4, art. 15 ust. 4, 6 i 8-10, art. 16
ust. 5 i 11, art. 17 ust. 2 i 3 oraz art. 19 ust. 5, przez inwestora
rozumie się również podmiot, który nabył
mieszkanie od inwestora z przeznaczeniem na wynajem, albo podmiot,
który, działając na podstawie umowy w sprawie
wynajmu mieszkań, zawartej z inwestorem, wynajmuje mieszkanie
najemcy.
Rozdział
5
Zmiany
w przepisach obowiązujących
Art.
25.
W
ustawie
z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) w art.
21
w ust. 1 w pkt 144 kropkę zastępuje się średnikiem
i dodaje się pkt 145 w brzmieniu:
"145)
kwoty dopłat udzielonych na podstawie ustawy z dnia 20 lipca
2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków
mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. poz.
1540).".
Art.
26.
W
ustawie
z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach
popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1020)
wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art.
15a
uchyla się ust. 4;
2)
w art.
28
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Do
czynszu, o którym mowa w ust. 1, nie wlicza się spłaty
zobowiązania związanego z umową, o której mowa
w art. 29 ust. 2b.";
3)
w art.
29
po ust. 2a dodaje się ust. 2b-2f w brzmieniu:
"2b. Fundusz
inwestycyjny zamknięty w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004
r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi
funduszami inwestycyjnymi lub spółki, których
współudziałowcem lub współakcjonariuszem
jest taki fundusz inwestycyjny mogą zawierać z towarzystwem
umowy uczestnictwa w kosztach budowy lokali mieszkalnych, powstałych
przy udziale finansowania zwrotnego.
2c. Zobowiązanie
do spłaty kwoty uczestnictwa w kosztach budowy lokali
mieszkalnych wraz z odsetkami lub zobowiązanie w zakresie
ograniczonym do ponoszenia kosztów odsetek stanowiących
przychód funduszu lub spółki, o których
mowa w ust. 2b, wynikające z umowy, o której mowa w ust.
2b, może być przeniesione przez towarzystwo na najemców
lokali mieszkalnych wybudowanych z wykorzystaniem środków
funduszu lub spółki.
2d. Wysokość
odsetek związanych z umową, o której mowa w ust. 2b,
nie może przekroczyć w skali roku stopy procentowej
stanowiącej sumę stopy WIBOR, o której mowa w art.
15c ust. 1, oraz marży 3%.
2e. Warunki,
dotyczące przeniesienia na najemcę lokalu mieszkalnego,
zobowiązania do spłaty części lub całości
kwoty uczestnictwa w kosztach budowy lokali mieszkalnych wraz z
odsetkami lub zobowiązania do spłaty części lub
całości odsetek stanowiących przychód funduszu
lub spółki, o których mowa w ust. 2b, a także
zasady zwrotu najemcy w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia
umowy najmu, spłaconej części lub całości
kwoty uczestnictwa w kosztach budowy lokali mieszkalnych określa
się w formie umownej wraz z zawarciem umowy najmu lokalu
mieszkalnego.
2f. W
przypadku, o którym mowa w ust. 2c, wraz z rozwiązaniem
lub wygaśnięciem umowy najmu, zobowiązanie najemcy, o
którym mowa w tym przepisie, w kwocie pozostałej do
spłaty, przechodzi na towarzystwo.";
4)
w art.
30
w ust. 1:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2)
średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego w
roku poprzedzającym rok, w którym jest zawierana umowa
najmu lokalu wybudowanego przy wykorzystaniu kredytu udzielonego
przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie wniosków o
kredyt złożonych do dnia 30 września 2009 r., w
przypadku, gdy z budową lokalu było związane zawarcie
umowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 lub w art. 29a ust. 1,
lub wybudowanego przy udziale finansowania zwrotnego, w przypadku,
gdy z budową lokalu było związane zawarcie umowy, o
której mowa w art. 29 ust. 2b, nie przekracza 1,3 ostatnio
ogłoszonego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego
brutto w gospodarce narodowej w województwie, na terenie
którego położony jest lokal mieszkalny, więcej
niż o:
a)
20% w jednoosobowym gospodarstwie domowym,
b)
80% w dwuosobowym gospodarstwie domowym,
c)
dalsze 40% na każdą dodatkową osobę w
gospodarstwie domowym o większej liczbie osób,",
b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3)
średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego w
roku poprzedzającym rok, w którym jest zawierana umowa
najmu lokalu mieszkalnego wybudowanego przy wykorzystaniu
finansowania zwrotnego, w przypadku innym niż wskazany w pkt 2
lub 2a, albo przy wykorzystaniu kredytu udzielonego przez Bank
Gospodarstwa Krajowego na podstawie wniosków o kredyt
złożonych do dnia 30 września 2009 r. w przypadkach
innych niż wskazane w pkt 2, nie przekracza:
a)
80% w jednoosobowym gospodarstwie domowym,
b)
120% w dwuosobowym gospodarstwie domowym,
c)
165% w trzyosobowym gospodarstwie domowym,
d)
200% w czteroosobowym gospodarstwie domowym,
e)
200% w gospodarstwie większym niż czteroosobowe,
powiększone o dodatkowe 40% na każdą kolejną
osobę w gospodarstwie domowym
– iloczynu
wysokości ostatnio ogłoszonego przeciętnego
wynagrodzenia miesięcznego brutto w gospodarce narodowej w
województwie, na terenie którego położony
jest lokal mieszkalny oraz współczynnika 1,2.".
Art.
27.
W
ustawie
z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r.
poz. 800, z późn. zm.) w art.
299
w § 3 po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
"9a)
wójtom, burmistrzom lub prezydentom miast właściwym
ze względu na miejsce położenia mieszkania w zakresie
prowadzonych postępowań o przyznanie dopłat do
czynszu, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o
pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w
pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. poz. 1540);".
Art.
28.
W
ustawie
z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017
r. poz. 180 oraz z 2018 r. poz. 756) w art.
3
w ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
"Do
dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej
dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych,
jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się
dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie
dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków
okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń
pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy
społecznej, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego,
zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o
zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów,
rencistów i osób pobierających świadczenie
przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 r.,
świadczenia pieniężnego i pomocy pieniężnej,
o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o
działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach
represjonowanych z powodów politycznych (Dz. U. z 2018 r. poz.
690), świadczenia wychowawczego, o którym mowa w ustawie
z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1851 oraz z 2018 r. poz. 107, 138, 650, 1000 i
1076), dodatku wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 9
czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
(Dz. U. z 2018 r. poz. 998 i 1076), oraz dopłaty do czynszu, o
której mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa
w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu
mieszkania (Dz. U. poz. 1540).".
Art.
29.
W
ustawie
z dnia 5 grudnia 2002 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów
mieszkaniowych o stałej stopie procentowej (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1188) w art.
5
w ust. 3 po pkt 1d dodaje się pkt 1e w brzmieniu:
"1e)
dopłaty do czynszu, o których mowa w ustawie z dnia 20
lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków
mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. poz.
1540);".
Rozdział
6
Przepisy
przejściowe i przepis końcowy
Art.
30. [Ustalenie limitów kwalifikacji; ogłoszenie
informacji o wstrzymaniu zawierania nowych umów w sprawie
stosowania dopłat w przypadku przekroczenia limitów
kwalifikacji]
1.
Warunkiem zawarcia umowy w sprawie stosowania dopłat jest
stwierdzenie przez Bank, że wstępne kwoty zapotrzebowania
na środki zabezpieczające stosowanie dopłat określone
we wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, w każdym roku
stosowania dopłat nie przekraczają aktualnych limitów
kwalifikacji, ustalonych w wysokości:
1)
200 mln zł - dla 2019 r.,
2)
kwota z roku poprzedzającego powiększona o dodatkowe 200
mln zł - dla każdego roku w latach 2020-2033,
3)
3200 mln zł - dla 2034 r. i dla każdego kolejnego roku
-
pomniejszonej, odpowiednio w każdym roku, o łączną
wartość przypadających na dany rok wstępnych kwot
zapotrzebowania na środki zabezpieczające stosowanie
dopłat, dotyczących zawartych przez Bank umów w
sprawie stosowania dopłat.
2.
Jeżeli wstępne kwoty zapotrzebowania na środki
zabezpieczające stosowanie dopłat dotyczące zawartej
umowy w sprawie stosowania dopłat będą różne
od kwot dopłat wypłacanych w kolejnych latach z Funduszu
Dopłat w związku z tą umową na podstawie
wniosków, o których mowa w art. 19 ust. 1, Bank,
ustalając aktualne limity kwalifikacji zgodnie z ust. 1,
uwzględnia kwoty zapotrzebowania na środki zabezpieczające
stosowanie dopłat w wysokościach ustalonych w oparciu o
wypłacane dopłaty.
3.
W przypadku wpływu do Banku wniosku, o którym mowa w art.
12 ust. 1, dla którego nie jest spełniony warunek, o
którym mowa w ust. 1, Bank niezwłocznie ogłasza w
Biuletynie Informacji Publicznej informację o wstrzymaniu
zawierania nowych umów w sprawie stosowania dopłat, w
przypadku których początek planowanego okresu dopłatowego
przypada w:
1)
roku, dla którego nastąpiło przekroczenie aktualnego
limitu kwalifikacji, lub
2)
jednym z lat poprzedzających rok, o którym mowa w pkt 1.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, zawieranie przez Bank
kolejnych umów w sprawie stosowania dopłat może
nastąpić wyłącznie w przypadku dostępności
limitów kwalifikacji skutkujących możliwością
spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1, z uwagi na
niższe wykorzystanie środków Funduszu Dopłat w
stosunku do wstępnych kwot zapotrzebowania, które
zmniejszyły limit zgodnie z art. 12 ust. 6.
5.
Bank ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej informacje o:
1)
aktualnych limitach kwalifikacji, według stanu na koniec każdego
miesiąca;
2)
wznowieniu przyjmowania wniosków, o których mowa w art.
12 ust. 1, w przypadku, o którym mowa w ust. 4.
Art.
31. [Udzielanie dopłat w przypadku pierwszego zasiedlenia
mieszkania przed dniem wejścia w życie ustawy]
1.
Dopłaty mogą zostać udzielone w przypadku, gdy
pierwsze zasiedlenie mieszkania przez najemcę miało miejsce
nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia
w życie ustawy.
2.
W przypadku gdy pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed dniem
wejścia w życie ustawy, dopłaty mogą zostać
udzielone, jeżeli nabór wniosków o zawarcie umowy
najmu mieszkania został przeprowadzony na podstawie warunków
określonych przez gminę lub spółkę gminną.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do pierwszego zasiedlenia
mieszkania utworzonego przy wykorzystaniu finansowania zwrotnego, o
którym mowa w ustawie
z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach
popierania budownictwa mieszkaniowego.
4.
W przypadku gdy pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed dniem
wejścia w życie ustawy, we wniosku o zawarcie umowy w
sprawie stosowania dopłat określa się:
1)
liczbę mieszkań zgłoszonych gminie przez
wynajmującego;
2)
wstępne kwoty zapotrzebowania na środki zabezpieczające
stosowanie dopłat określone, dla każdego roku, przy
uwzględnieniu poniższych założeń:
a)
dopłaty są stosowane w związku z najmem wszystkich
mieszkań w wysokości ustalonej z uwzględnieniem:
– aktualnej,
na dzień złożenia tego wniosku, wartości
średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1
m2
powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych,
– powierzchni
normatywnych ustalonych dla najemców, którzy rozpoczęli
używanie mieszkania na zasadzie pierwszego zasiedlenia,
b)
dla wszystkich mieszkań:
– początkiem
okresu dopłatowego będzie początek kwartału
następującego po kwartale, w którym jest składany
wniosek, niewcześniejszego jednak niż pierwszy kwartał
2019 r.,
– dopłaty
są stosowane nieprzerwanie przez 15 lat.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, przepisów art. 7,
art. 11 i art. 13 nie stosuje się.
6.
W okresie, o którym mowa w art. 9 ust. 2, do umów najmu
zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy w przypadkach,
o których mowa w ust. 2 albo 3, nie stosuje się przepisów
art.
11 ust. 4
i 5
ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Art.
32. [Maksymalny limit wydatków budżetu państwa
na sfinansowanie wypłaty dopłat]
1.
Maksymalny limit wydatków budżetu państwa, do
wysokości których może zostać zasilony Fundusz
Dopłat z przeznaczeniem na sfinansowanie wypłaty dopłat,
nie może w poszczególnych latach przekroczyć:
1)
w 2019 r. - 400 mln zł;
2)
w 2020 r. - 800 mln zł;
3)
w 2021 r. - 1200 mln zł;
4)
w 2022 r. - 1600 mln zł;
5)
w 2023 r. - 2000 mln zł;
6)
w 2024 r. - 2000 mln zł;
7)
w 2025 r. - 2000 mln zł;
8)
w 2026 r. - 2000 mln zł;
9)
w 2027 r. - 2000 mln zł;
10)
w 2028 r. - 2000 min zł.
2.
W danym roku środki planowane w budżecie państwa na
zasilenie Funduszu Dopłat z przeznaczeniem na sfinansowanie
wydatków, o których mowa w ust. 1, określa się
z uwzględnieniem warunku, że do sfinansowania wypłaty
dopłat w pierwszej kolejności przyjmuje się dostępne
środki Funduszu Dopłat, o których mowa w art.
5 ust. 2 pkt 4a
ustawy z dnia 5 grudnia 2002 r. o dopłatach do oprocentowania
kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej,
które zgodnie z planem finansowym Funduszu Dopłat będą
mogły zostać przeznaczone na sfinansowanie wydatków,
o których mowa w ust. 1.
3.
Organem monitorującym wykorzystanie limitu wydatków, o
których mowa w ust. 1, jest minister właściwy do
spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa.
4.
W przypadku gdy łączna kwota dopłat wypłaconych z
Funduszu Dopłat w ostatnim pełnym miesiącu na
podstawie wniosków, o których mowa w art. 19 ust. 1,
osiągnie równowartość 1/12 kwoty określonej
jako 90% planowanych, z uwzględnieniem ust. 1 i 2, wydatków
Funduszu Dopłat ustalonych jako sumy środków
określonych na ten cel w ustawie budżetowej na dany rok
oraz środków Funduszu Dopłat, o których mowa
w art.
5 ust. 2 pkt 4a
ustawy z dnia 5 grudnia 2002 r. o dopłatach do oprocentowania
kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej,
które zgodnie z planem finansowym Funduszu Dopłat będą
mogły zostać przeznaczone na sfinansowanie wypłaty
dopłat w tym roku stosuje się mechanizm korygujący
polegający na tym, że:
1)
wstrzymuje się przyjmowanie nowych wniosków o dopłaty;
2)
dla dopłat już stosowanych miesięczna wysokość
dopłat w przypadku, o którym mowa w art. 16, nie ulega
zwiększeniu.
5.
Bank ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej informację
o wystąpieniu zdarzenia, o którym mowa w ust. 4.
6.
Informacje, o których mowa w ust. 5 oraz art. 30 ust. 3, Bank
przekazuje niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw
budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa oraz gminom, z którymi zawarł umowy w
sprawie stosowania dopłat.
Art.
33. [Środki Funduszu Dopłat niewykorzystane lub
pochodzące ze zwrotu dopłat]
1.
Pochodzące z budżetu państwa środki Funduszu
Dopłat przeznaczone na dopłaty, w części
niewykorzystanej do końca roku budżetowego, podlegają
odprowadzeniu do budżetu państwa.
2.
Środki Funduszu Dopłat pochodzące ze zwrotu dopłat
finansowanych z budżetu państwa wypłaconych w
poprzednich latach stanowią dochód budżetu państwa.
Art.
34. [Przedstawienie przez ministra informacji o realizacji
celów inwestycyjnych i społecznych ustawy]
Minister
właściwy do spraw budownictwa, planowania i
zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, w terminie do
dnia 31 marca 2025 r., przedstawi Radzie Ministrów informację
o realizacji celów inwestycyjnych i społecznych ustawy
wraz z oceną realizacji i rekomendacjami w zakresie kontynuacji
rozwiązań określonych w ustawie.
Art.
35. [Wejście w życie]
Ustawa
wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem
art. 7, art. 8, art. 11-13 i art. 31, które wchodzą w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.