Zwalczanie
nieuczciwej konkurencji.
Dz.U.2003.153.1503 t.j. z dnia 2003.09.01
Status: Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2010 r. do: 12 listopada
2017 r.
USTAWA
z
dnia 16 kwietnia 1993 r.
o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 1
Rozdział
1
Przepisy
ogólne
Art.
1. 2
[Przedmiot ustawy]
Ustawa
reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w
działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej
i rolnej, budownictwie, handlu i usługach - w interesie publicznym,
przedsiębiorców oraz klientów.
Art.
2. [Definicja przedsiębiorcy]
Przedsiębiorcami,
w rozumieniu ustawy, są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki
organizacyjne niemające osobowości prawnej, które prowadząc,
chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową
uczestniczą w działalności gospodarczej.
Art.
3. [Czyny nieuczciwej konkurencji]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub
dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego
przedsiębiorcy lub klienta.
2.
3
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub
oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo
usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania
lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub
nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo
osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub
zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz
prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.
Art.
4. [Uprawnienia zagranicznych osób fizycznych i prawnych]
Zagraniczne
osoby fizyczne i prawne korzystają z uprawnień wynikających z
przepisów ustawy na podstawie umów
międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską lub na
zasadzie wzajemności.
Rozdział
2
Czyny
nieuczciwej konkurencji
Art.
5. [Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa]
Czynem
nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa,
które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości,
przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego
charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem,
do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
Art.
6. [Oznaczenie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy]
1.
Jeżeli oznaczenie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy może
wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości z innym
przedsiębiorstwem, które wcześniej używało podobnego oznaczenia,
przedsiębiorca ten powinien podjąć środki mające na celu
usunięcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd osób trzecich.
2.
Na żądanie zainteresowanego sąd wyda orzeczenie nakazujące
przedsiębiorcy, który później zaczął używać tego oznaczenia,
podjęcie stosownych środków zapobiegających, polegających w
szczególności na wprowadzeniu zmian w oznaczeniu przedsiębiorstwa,
ograniczeniu zakresu terytorialnego używania oznaczenia lub jego
używaniu w określony sposób.
Art.
7. [Używanie oznaczenia przedsiębiorstwa zlikwidowanego,
podzielonego lub przekształconego]
1.
Jeżeli wskutek likwidacji, podziału lub przekształcenia
przedsiębiorstwa powstanie wątpliwość, który z przedsiębiorców
ma prawo używać oznaczenia przedsiębiorstwa zlikwidowanego,
podzielonego lub przekształconego, należy ustalić takie
oznaczenia, które zapobiegną wprowadzeniu w błąd osób trzecich.
2.
W razie sporu sąd, na żądanie zainteresowanego przedsiębiorcy,
ustali oznaczenia przedsiębiorstw, uwzględniając interesy stron
oraz inne okoliczności sprawy.
Art.
8. [Fałszywe oznaczenia pochodzenia towarów lub usług]
Czynem
nieuczciwej konkurencji jest opatrywanie towarów lub usług
fałszywym lub oszukańczym oznaczeniem geograficznym wskazującym
bezpośrednio albo pośrednio na kraj, region lub miejscowość ich
pochodzenia albo używanie takiego oznaczenia w działalności
handlowej, reklamie, listach handlowych, rachunkach lub innych
dokumentach.
Art.
9. 4
[Ochrona kwalifikowanych oznaczeń geograficznych i chronionych nazw
pochodzenia]
1.
Jeżeli towar lub usługa w miejscu pochodzenia korzysta z ochrony, a
z pochodzeniem z określonego regionu lub miejscowości są związane
ich szczególne cechy lub właściwości, czynem nieuczciwej
konkurencji jest fałszywe lub oszukańcze używanie takich
chronionych oznaczeń geograficznych i chronionych nazw pochodzenia.
2.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest także używanie oznaczeń i
nazw, o których mowa w ust. 1, nawet z dodatkiem "rodzaj",
"typ", "metoda" albo równoznacznym.
Art.
10. [Wprowadzające w błąd oznaczenia towarów lub usług]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub
usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co
do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania,
przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub
innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie
ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.
2.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również wprowadzenie do obrotu
towarów w opakowaniu mogącym wywołać skutki określone w ust. 1,
chyba że zastosowanie takiego opakowania jest uzasadnione względami
technicznymi.
Art.
11. [Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub
wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli
zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła
pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego -
przez okres trzech lat od jego ustania, chyba że umowa stanowi
inaczej albo ustał stan tajemnicy.
3.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się wobec tego, kto od nieuprawnionego
nabył, w dobrej wierze, na podstawie odpłatnej czynności prawnej,
informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. Sąd może
zobowiązać nabywcę do zapłaty stosownego wynagrodzenia za
korzystanie z nich, nie dłużej jednak niż do ustania stanu
tajemnicy.
4.
Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do
wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął
niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Art.
12. [Przejmowanie pracowników i klientów]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest nakłanianie osoby świadczącej
na rzecz przedsiębiorcy pracę, na podstawie stosunku pracy lub
innego stosunku prawnego, do niewykonania lub nienależytego
wykonania obowiązków pracowniczych albo innych obowiązków
umownych, w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim
albo szkodzenia przedsiębiorcy.
2.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest także nakłanianie klientów
przedsiębiorcy lub innych osób do rozwiązania z nim umowy albo
niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w celu przysporzenia
korzyści sobie lub osobom trzecim albo szkodzenia przedsiębiorcy.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do, podejmowanych przez
związki zawodowe, działań zgodnych z przepisami
o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.
Art.
13. [Naśladownictwo]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu,
polegające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji
jest kopiowana zewnętrzna postać produktu, jeżeli może wprowadzić
klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu.
2.
Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji naśladowanie cech
funkcjonalnych produktu, w szczególności budowy, konstrukcji i
formy zapewniającej jego użyteczność. Jeżeli naśladowanie cech
funkcjonalnych gotowego produktu wymaga uwzględnienia jego
charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co
do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany
odpowiednio oznaczyć produkt.
Art.
14. [Rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd
wiadomości]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych
lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym
przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia
korzyści lub wyrządzenia szkody.
2.
Wiadomościami, o których mowa w ust. 1, są nieprawdziwe lub
wprowadzające w błąd informacje, w szczególności o:
1)
osobach kierujących przedsiębiorstwem;
2)
wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach;
3)
stosowanych cenach;
4)
sytuacji gospodarczej lub prawnej.
3.
Rozpowszechnianiem wiadomości, o których mowa w ust. 1, jest
również posługiwanie się:
1)
nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo
innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników;
2)
nieprawdziwymi atestami;
3)
nierzetelnymi wynikami badań;
4)
nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach
produktów lub usług.
Art.
15. [Utrudnianie dostępu do rynku]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom
dostępu do rynku, w szczególności przez:
1)
sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub
świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu
eliminacji innych przedsiębiorców;
2)
nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym
przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od
innych przedsiębiorców;
3)
rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych
klientów;
4)
pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru
do sprzedaży;
5)
działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako
kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków
umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub
usługi u określonego przedsiębiorcy.
2.
Czyn, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, może polegać w szczególności
na:
1)
ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości
dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy;
2)
stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio
narzucenie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania
zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany
przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym;
3)
emisji, oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych
podlegających wymianie na towary lub usługi oferowane przez jednego
przedsiębiorcę lub grupę przedsiębiorców pozostających w
związku gospodarczym, w okolicznościach wskazanych w pkt 1 lub 2.
3.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie małym
przedsiębiorcom, w rozumieniu ustawy
z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.
U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193,
z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr
147, poz. 1643, z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130,
poz. 1112 oraz z 2003 r. Nr 86, poz. 789 i Nr 128, poz. 1176),
dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach
handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2
po cenie nieuwzględniającej marży handlowej, z zastrzeżeniem ust.
5.
4.
Utrudnianiem dostępu do rynku, o którym mowa w ust. 3, jest
również:
1)
emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających
wymianie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości
nominalnej;
2)
emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających
wymianie na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość
nominalną znaku.
5.
Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której mowa w
ust. 3, jeżeli jest dokonywana w ramach:
1)
wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec
sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż
miesiąc;
2)
wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów
do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości;
3)
likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej
niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji
o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich
obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez
niego działalności handlowej - nie dłużej niż rok.
Art.
15a. [Przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną]
Czynem
nieuczciwej konkurencji polegającym na przekupstwie osoby pełniącej
funkcję publiczną jest określone w art.
229
Kodeksu karnego zachowanie osoby fizycznej:
1)
będącej przedsiębiorcą;
2)
działającej na rzecz przedsiębiorcy w ramach uprawnienia do jego
reprezentowania albo podejmowania w jego imieniu decyzji lub
wykonywania nad nim kontroli;
3)
działającej na rzecz przedsiębiorcy, za zgodą osoby, o której
mowa w pkt 2.
Art.
15b. [Wytwarzanie i używanie urządzeń niedozwolonych]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest wytwarzanie, import, dystrybucja,
sprzedaż, najem lub oddawanie do używania pod innym tytułem
prawnym oraz posiadanie, w celach zarobkowych, urządzeń
niedozwolonych, w rozumieniu przepisów
o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną
opartych lub polegających na dostępie warunkowym.
2.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest także instalacja, serwis lub
wymiana urządzeń niedozwolonych, w celach zarobkowych, oraz
wykorzystywanie przekazu informacji handlowej do promocji tych
urządzeń lub związanych z nimi usług.
Art.
16. [Nieuczciwa reklama]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w
szczególności:
1)
reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub
uchybiająca godności człowieka;
2)
reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć
na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;
3)
reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie
lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
4)
wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług,
sprawia wrażenie neutralnej informacji;
5)
reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności,
w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w
miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych
towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
6)
(skreślony).
2.
Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić
wszystkie jej elementy, zwłaszcza dotyczące ilości, jakości,
składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości
zastosowania, naprawy lub konserwacji reklamowanych towarów lub
usług, a także zachowania się klienta.
3.
Reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie
konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta,
zwana dalej "reklamą porównawczą", stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami.
Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli
łącznie spełnia następujące przesłanki:
1)
nie jest reklamą wprowadzającą w błąd, o której mowa w ust. 1
pkt 2;
2)
w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie
obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające
te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu;
3)
w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych,
charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i
usług, do których może należeć także cena;
4)
nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym
a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami
towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami
odróżniającymi;
5)
nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków
towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń
odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta;
6)
5
w
odniesieniu do towarów z chronionym oznaczeniem geograficznym lub
chronioną nazwą pochodzenia odnosi się zawsze do towarów z takim
samym oznaczeniem;
7)
6
nie
wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia
przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta
ani też chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy
pochodzenia produktów konkurencyjnych;
8)
7
nie
przedstawia towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa
towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym,
chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą
pochodzenia albo innym oznaczeniem odróżniającym.
4.
Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w
zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę
wygaśnięcia tej oferty lub zawierać informację, że oferta jest
ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania
wykonywania usług, a jeżeli oferta specjalna jeszcze nie
obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna
cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały.
Art.
17. [Sprawca czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy]
Czynu
nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu art. 16, dopuszcza się również
agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę
opracował.
Art.
17a. [Sprzedaż premiowana]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów
lub usług połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym
nabywcom towarów lub usług nieodpłatnej premii, w postaci towarów
lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży, z
zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której mowa w
ust. 1, jeżeli premie stanowią towary lub usługi:
1)
o niewielkiej wartości lub próbki towaru;
2)
8
wygrane w loteriach promocyjnych, organizowanych na podstawie
przepisów
o grach hazardowych, lub konkursach, których wynik nie zależy od
przypadku.
Art.
17b. 9
(uchylony).
Art.
17c. [Prowadzenie systemu sprzedaży lawinowej]
1.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu sprzedaży
lawinowej, polegającego na proponowaniu nabywania towarów lub usług
poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy
uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób
do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby
podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do
udziału w systemie.
2.
Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji organizowanie systemu
sprzedaży, o którym mowa w ust. 1, jeśli spełnione zostaną
następujące warunki:
1)
korzyści materialne uzyskiwane z uczestnictwa w systemie sprzedaży
pochodzą ze środków uzyskiwanych z zakupu lub ze sprzedaży dóbr
i usług po cenie, której wartość nie może rażąco przekraczać
rzeczywistej wartości rynkowej tych dóbr i usług;
2)
osoba rezygnująca z udziału w systemie sprzedaży ma prawo do
odprzedaży organizatorowi systemu za co najmniej 90 % ceny zakupu
wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży
towarów, materiałów informacyjno-instruktażowych, próbek towarów
lub zestawów prezentacyjnych zakupionych w przeciągu 6 miesięcy
poprzedzających datę złożenia rezygnacji organizatorowi systemu
sprzedaży.
Art.
17d. [Wprowadzanie do obrotu własnych marek przez sklepy dyskontowe]
Czynem
nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci
sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20 %
wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela
sieci lub podmiotów zależnych.
Art.
17e. 10
(uchylony).
Rozdział
3
Odpowiedzialność
cywilna
Art.
18. [Roszczenia przysługujące pokrzywdzonemu przedsiębiorcy]
1.
W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca,
którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
1)
zaniechania niedozwolonych działań;
2)
usunięcia skutków niedozwolonych działań;
3)
złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia
odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
4)
naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
5)
wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
6)
zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel
społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną
dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był
zawiniony.
2.
Sąd, na wniosek uprawnionego, może orzec również o wyrobach, ich
opakowaniach, materiałach reklamowych i innych przedmiotach
bezpośrednio związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej
konkurencji. W szczególności sąd może orzec ich zniszczenie lub
zaliczenie na poczet odszkodowania.
Art.
18a. [Ciężar dowodu]
Ciężar
dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na
towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie
spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji
związany z wprowadzeniem w błąd.
Art.
19. [Legitymacja czynna]
1.
Z roszczeniami wymienionymi w art. 18 ust. 1 pkt 1-3 i 6 mogą
wystąpić:
1)
(skreślony);
2)
krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest
ochrona interesów przedsiębiorców;
3)
11
(uchylony);
4)
(skreślony).
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do czynów nieuczciwej konkurencji
określonych w art. 5-7, art. 11, art. 14 i art. 15a.
Art.
20. [Przedawnienie roszczeń]
Roszczenia
z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji ulegają przedawnieniu z
upływem lat trzech. Bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie co
do każdego naruszenia. Przepis art.
442
Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio.
Art.
21. 12
(uchylony).
Art.
22. [Wniesienie oczywiście bezzasadnego powództwa]
1.
W razie wniesienia oczywiście bezzasadnego powództwa z tytułu
nieuczciwej konkurencji, sąd, na wniosek pozwanego, może nakazać
powodowi złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia
odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie.
2.
Pozwany, u którego na skutek wniesienia powództwa, o którym mowa w
ust. 1, powstała szkoda, może żądać jej naprawienia na zasadach
ogólnych.
Rozdział
3a 13
(skreślony).
Rozdział
4
Przepisy
karne
Art.
23. [Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa]
1.
Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w stosunku do
przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej
działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę
przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną szkodę
przedsiębiorcy,
podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
lat 2.
2.
Tej samej karze podlega, kto, uzyskawszy bezprawnie informację
stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, ujawnia ją innej osobie
lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej.
Art.
24. [Karalne naśladownictwo]
Kto,
za pomocą technicznych środków reprodukcji, kopiuje zewnętrzną
postać produktu lub tak skopiowany wprowadza do obrotu, stwarzając
tym możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości
producenta lub produktu, czym wyrządza poważną szkodę
przedsiębiorcy,
podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
lat 2.
Art.
24a. [Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej]
Kto
organizuje system sprzedaży lawinowej lub takim systemem kieruje,
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Art.
24b. 14
(uchylony).
Art.
25. [Fałszywe oznaczenie lub brak oznaczenia towarów i usług]
1.
Kto, oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów albo
usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości,
jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości
zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów
lub usług albo nie informuje o ryzyku, jakie wiąże się z
korzystaniem z nich, i naraża w ten sposób klientów na szkodę,
podlega karze aresztu albo grzywny.
2.
15
Tej samej karze podlega, kto dopuszcza się czynu nieuczciwej
konkurencji w zakresie reklamy lub sprzedaży, o której mowa w art.
17a.
Art.
26. [Rozpowszechnianie fałszywych informacji o przedsiębiorstwie]
1.
Kto rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd
wiadomości o przedsiębiorstwie, w szczególności o osobach
kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych
usługach lub stosowanych cenach albo o sytuacji gospodarczej lub
prawnej przedsiębiorstwa, w celu szkodzenia przedsiębiorcy,
podlega
karze aresztu albo grzywny.
2.
Tej samej karze podlega, kto, w celu przysporzenia korzyści
majątkowej lub osobistej sobie, swojemu przedsiębiorstwu lub osobom
trzecim, rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd
wiadomości o swoim przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy, w
szczególności o osobach kierujących przedsiębiorstwem,
wytwarzanych towarach, świadczonych usługach lub stosowanych cenach
albo o sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorcy lub
przedsiębiorstwa.
Art.
27. [Tryb ścigania przestępstw i wykroczeń]
1.
Ściganie przewidzianych w niniejszej ustawie przestępstw następuje
na wniosek pokrzywdzonego, a wykroczeń - na żądanie
pokrzywdzonego.
1a.
16
(uchylony).
2.
Z żądaniem ścigania wykroczenia przewidzianego w art. 25 mogą
wystąpić także podmioty, o których mowa w art. 19 ust. 1.
Rozdział
5
Zmiany
w przepisach obowiązujących
Art.
28.
W
dekrecie
z dnia 24 czerwca 1953 r. o uprawie tytoniu i wytwarzaniu wyrobów
tytoniowych (Dz. U. Nr 34, poz. 144, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 i z
1989 r. Nr 35, poz. 192) po art. 8 dodaje się art. 8a w brzmieniu:
(zmiany pominięte).
Art.
29.
W
ustawie
z dnia 10 października 1991 r. o środkach farmaceutycznych,
materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze
farmaceutycznym (Dz. U. Nr 105, poz. 452 i z 1993 r. Nr 16, poz. 68)
wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Rozdział
6
Przepisy
końcowe
Art.
30. [Przepis derogacyjny]
Traci
moc ustawa
z dnia 2 sierpnia 1926 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.
U. z 1930 r. Nr 56, poz. 467).
Art.
31. [Wejście w życie ustawy]
Ustawa
wchodzi w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem art. 28, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995
r.
1 Niniejsza
ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących
dyrektyw Wspólnot Europejskich:1) dyrektywy
84/450/EWG z dnia 10 września 1984 r. w sprawie zbliżenia przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich
dotyczących reklamy wprowadzającej w błąd (Dz. Urz. WE L 250 z
19.09.1984),2) dyrektywy
97/55/WE z dnia 6 października 1997 r. zmieniającej dyrektywę
84/450/EWG dotyczącą reklamy wprowadzającej w błąd w celu
włączenia do niej reklamy porównawczej (Dz. Urz. WE L 290 z
23.10.1997).Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii
Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania
przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej -
dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej - wydanie specjalne._____<Dz.U.04.96.959> Odnośnik
nr 1 dodany przez art. 9 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie
i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez
Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej
(Dz.U.04.96.959) z dniem 1 maja 2004 r.
2 Art.
1 zmieniony przez art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U.07.171.1206) z
dniem 21 grudnia 2007 r.
3 Art.
3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 2004
r. (Dz.U.04.162.1693) zmieniającej nin. ustawę z dniem 3 sierpnia
2004 r.
4 Art.
9 zmieniony przez art. 59 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o
rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków
spożywczych oraz o produktach tradycyjnych (Dz.U.05.10.68) z dniem
17 lutego 2005 r.
5 Art.
16 ust. 3 pkt 6 zmieniony przez art. 59 pkt 2 ustawy z dnia 17
grudnia 2004 r. o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów
rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych
(Dz.U.05.10.68) z dniem 17 lutego 2005 r.
6 Art.
16 ust. 3 pkt 7 zmieniony przez art. 59 pkt 2 ustawy z dnia 17
grudnia 2004 r. o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów
rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych
(Dz.U.05.10.68) z dniem 17 lutego 2005 r.
7 Art.
16 ust. 3 pkt 8 zmieniony przez art. 59 pkt 2 ustawy z dnia 17
grudnia 2004 r. o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów
rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych
(Dz.U.05.10.68) z dniem 17 lutego 2005 r.
8 Art.
17a ust. 2 pkt 2 zmieniony przez art. 98 ustawy z dnia 19 listopada
2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.09.201.1540) z dniem 1 stycznia
2010 r.
9 Art.
17b uchylony przez art. 18 pkt 2 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U.07.171.1206) z
dniem 21 grudnia 2007 r.
10 Art.
17e uchylony przez art. 18 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U.07.171.1206) z
dniem 21 grudnia 2007 r.
11 Art.
19 ust. 1 pkt 3 uchylony przez art. 18 pkt 4 ustawy z dnia 23
sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
(Dz.U.07.171.1206) z dniem 21 grudnia 2007 r.
12 Art.
21 uchylony przez art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o zmianie
ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U.04.172.1804) z dniem 5 lutego 2005 r.
13 Rozdział
3a skreślony przez art. 44 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o
odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod
groźbą kary (Dz.U.02.197.1661) zmieniającej nin. ustawę z dniem
28 listopada 2003 r.
14 Art.
24b uchylony przez art. 18 pkt 5 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U.07.171.1206) z
dniem 21 grudnia 2007 r.
15 Art.
25 ust. 2 zmieniony przez art. 18 pkt 6 ustawy z dnia 23 sierpnia
2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
(Dz.U.07.171.1206) z dniem 21 grudnia 2007 r.
16 Art.
27 ust. 1a uchylony przez art. 18 pkt 7 ustawy z dnia 23 sierpnia
2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
(Dz.U.07.171.1206) z dniem 21 grudnia 2007 r.