Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało o zakończeniu pilotażowego programu dostępu komorników sądowych, który umożliwia wyszukanie ksiąg wieczystych w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych. Pilotaż wykazał dużą przydatność dla komorników systemu wyszukiwania w zasobach księgi wieczystej informacji o nieruchomościach należących do dłużnika.
Obecnie trwają prace legislacyjne nad stworzeniem rozwiązań ustawowych odpowiadających m.in. pilotażowemu dostępowi z udziałem komorników sądowych. Założenia do projektu zmian w ustawie o księgach wieczystych i hipotece oraz w Kodeksie postępowania cywilnego zakładają ustawowe zagwarantowanie:
powszechnego, bezpłatnego, dostępu do przeglądania księgi wieczystej za pośrednictwem internetu (przeglądanie księgi wieczystej);
wprowadzenie możliwości wyszukania w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych spełniających warunki zapytania, dostępnej dla uprawnionych podmiotów (komorników i notariuszy);
uzyskanie odpisu księgi wieczystej, wyciągu z księgi wieczystej i zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej przez internet, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego oraz zrównanie mocy tak otrzymanego dokumentu z dokumentem wydawanym przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych.
Projekt zakłada, że elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe wszczynane będzie przez komorników w zakresie dokonania w księdze wieczystej wpisu o wszczęciu egzekucji z nieruchomości oraz wpisu o zajęciu nieruchomości zabezpieczonej hipoteką. Doprecyzowane zostaną także sporne obecnie kwestie: dołączanych do wniosku dokumentów oraz dokonywania wpisów o przyłączeniu się kolejnych wierzycieli do egzekucji z nieruchomości.
Ponadto od 6 listopada 2012 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. poz. 1148). Wprowadza ono nowe formularze stosowane w postępowaniu wieczystoksięgowym. Mają być one przystępniejsze dla wnioskodawcy. Zmiany mają charakter czysto techniczny. Zmieniono układ graficzny wzorów aby były łatwiejsze do wypełniania. Usunięto też wątpliwości związane ze sposobem wypełniania formularzy w przypadku gdy wnioskodawca nie posiada numeru PESEL (osoba fizyczna) lub REGON (osoba prawna).