Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Proponowana nowelizacja ma na celu ochronę przed szkodliwym wpływem niekontrolowanego budowania elektrowni wiatrowych. Elektrownie te emitują hałas, wibracje i niesłyszalne dla ucha infradźwięki. Planowanie tych instalacji zbyt blisko domów i zabudowań powoduje dyskomfort życia człowieka, spadek cen nieruchomości oraz pogorszenie walorów widokowo-krajobrazowych i kulturowych.
Zmiany polegają na wpisaniu elektrowni wiatrowych o mocy ponad 500 KW do katalogu budowli. Minister właściwy do spraw ochrony środowiska będzie miał obowiązek wydawania rozporządzenia określającego warunki techniczne elektrowni wiatrowej o mocy ponad 500 KW, będzie musiał je określić z uwzględnieniem 3-kilometrowej strefy ochronnej. Określając warunki techniczne, minister będzie musiał uwzględniać również europejską konwencję o ochronie krajobrazu, bezpieczeństwo środowiska i ochronę przed hałasem i drganiami. Ponadto proponuje się poszerzenie kręgu podmiotów, które posiadają uprawnienia strony w postępowaniu o budowę elektrowni wiatrowej o właścicieli i posiadaczy nieruchomości, na które instalacja może mieć wpływ, a także o organizacje społeczne, których celami statutowymi jest ochrona środowiska. Nowelizacja reguluje również w kolejnych przepisach obowiązek zapewnienia drogi dojazdowej do miejsca instalacji elektrowni wiatrowej do co najmniej drogi gminnej. Wszystkie proponowane zmiany zmierzają do utworzenia systemu społecznej i urzędowej kontroli nad procesem instalowania elektrowni wiatrowych. System ten dotychczas nie istniał, czego skutkiem był wybuch wielu konfliktów społecznych w całej Polsce. Proponuje się sformułowanie obowiązku przeprowadzenia przez organy administracji publicznej rozprawy administracyjnej przed wydaniem decyzji kończących kolejne etapy procedury dotyczących lokalizacji i budowy elektrowni (farm) wiatrowych. Dotychczasowe rozwiązania nie formułują tego obowiązku, a w okolicznościach konkretnych przypadków często okazywało się, iż przewidziany tą ustawą tryb społecznej konsultacji był iluzoryczny i sprzyjał arbitralnym rozstrzygnięciom administracyjnym. Tymczasem wprowadzenie ustawowego obowiązku przeprowadzenia rozprawy administracyjnej w przedmiotowym zakresie, powinno dawać daleko idące możliwości w prezentowaniu swoich stanowisk przez strony postępowania, stanowiąc dogodne forum prezentowania ich sprzecznych interesów. Co więcej, charakteryzująca należycie przeprowadzoną rozprawę administracyjną koncentracja materiału dowodowego, pozwala na pełniejszą ocenę zebranych w sprawie dowodów, co z obiektywną oceną stanowisk stron, sprzyjać będzie wydaniu właściwej decyzji, realizując zasadę zaufania obywateli do organów władzy publicznej.
Równie istotnym kierunkiem zmian jest sformułowanie ustawowego obowiązku uprzedniego objęcia lokalizacji i budowy farmy wiatrowej o mocy powyżej 0,1 MW w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Za tym kierunkiem zmian przemawia charakter i specyfika energii wiatrowej. W obecnym, polskim systemie prawnym nie został uregulowany szereg niezwykle istotnych, newralgicznych kwestii, takich jak m.in. zapewnienie minimalnej odległości elektrowni (farm) wiatrowych od siedzib ludzkich, gwarantującej wyeliminowanie negatywnego wpływu ich funkcjonowania zarówno na życie i zdrowie ludzi, zwierząt gospodarskich, jak i zwierzyny żyjącej w środowisku naturalnym (w tym gatunków chronionych). Kwestia ta ma niezwykle ważne znaczenie w zakresie problemu emisji przez turbiny elektrowni infradźwięków.
Obowiązek uprzedniego ujęcia inwestycji, polegającej na lokalizacji i budowie farmy wiatrowej o mocy powyżej 0,1 MW w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, poprzedzony obligatoryjnym wymogiem przeprowadzenia rozprawy administracyjnej, powinien skutecznie przeciwdziałać podejmowaniu przez organy administracji publicznej arbitralnych rozstrzygnięć dotyczących lokalizacji i budowy elektrowni (farm) wiatrowych, ukierunkowanych na realizację interesów podmiotów zainteresowanych ich powstaniem, z nieuzasadnionym pominięciem interesów stron przeciwnych. Elektrownie wiatrowe powyżej 500 KW, które są użytkowane lub wybudowane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, będą musiały na mocy jej przepisów zostać dostosowane do wymogów nowych regulacji do dnia 31 grudnia 2017 r.