Parlament szykuje kolejne zmiany w ustawie o ochronie praw lokatorów – tym razem do jej treści mają zostać wprowadzone zapisy dotyczące pomieszczeń tymczasowych, o których mowa w przepisach dotyczących eksmisji.
Przypomnijmy, że zgodnie z polskimi unormowaniami, co do zasady zakazana jest eksmisja na bruk. Egzekucja z nieruchomości (co sprowadza się do „opróżnienia lokalu z ludzi i rzeczy”) obwarowana jest licznymi obowiązkami. Jednym z nich jest obowiązek powstrzymania się przez komornika z dokonaniem czynności eksmisyjnych do czasu, gdy gmina wskaże tymczasowe pomieszczenie (lub gdy dłużnik znajdzie takie pomieszczenie), jeżeli konieczność opróżnienia lokalu służącego zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych dłużnika wynika z tytułu wykonawczego, które nie przewiduje prawa dłużnika do lokalu socjalnego lub zamiennego (1046 § 4 k.p.c.).
Trybunał Konstytucyjny już w 2008 r. zwrócił uwagę, że konieczne są zmiany w zakresie ww. materii – wskazując Sejmowi na potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu jasnego sprecyzowania obowiązków gminy związanych ze wskazaniem owego tymczasowego pomieszczenia (postanowienie sygnalizacyjne TK z 4 marca 2008 r., sygn. akt S 2/08). Trybunał wskazał w swoim postanowieniu, że ww. przepis procedury, zawierający obowiązek gminy wskazania tymczasowego pomieszczenia osobie (w stosunku do której orzeczono opróżnienie lokalu służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, bez orzeczenia o prawie dłużnika do lokalu socjalnego lub zamiennego), wymaga dookreślenia. TK podniósł, że przepisy ustawowe (zarówno kodeks postępowania cywilnego, jak i ustawa o ochronie praw lokatorów, nie określają, na jaki okres winno być udostępniane „tymczasowe pomieszczenie”).
W związku z powyższym, Senat wniósł pod obrady Sejmu projekt nowelizacji ustawy z 21czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy iozmianie Kodeksu cywilnego(DzU z 2005 r. nr 31, poz. 266, ze zm.). Niestety, projekt w obecnym kształcie w znikomym stopniu rozwiązuje problem związany z tymczasowymi pomieszczeniami. Projekt przewiduje na razie jedynie to, że gmina ma wskazać tymczasowe pomieszczenie (art. 4 ust.2 ustawy w proponowanym brzmieniu) oraz że umowa o odpłatne używanie tymczasowego pomieszczenia może być zawarta na czas oznaczony, nie dłuższy niż rok (nowy art. 5a). W żaden sposób nie zajęto się innymi kwestiami, które sygnalizował Trybunał, takimi jak zakreślenie terminów udostępnienia pomieszczenia tymczasowego czy uregulowanie zasad dochodzenia roszczeń odszkodowawczych przez właścicieli. Pozostaje więc mieć nadzieję, że braki te zostaną usunięte podczas prac sejmowych, inaczej bardzo prawdopodobne są kolejne nowelizacje ustawy lokatorskiej.