10 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego. Zgodnie z art. 12 i 15 ustawy o Radzie Ministrów, Prezes Rady Ministrów może (z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Ministrów) w drodze zarządzenia, tworzyć organy pomocnicze Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, sposób finansowania i obsługi organów pomocniczych.
Na podstawie tego rozporządzenia przy ministrze właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej utworzono Komisję Kodyfikacyjną Prawa Budowlanego. Do jej zadań należeć będzie opracowanie projektu przepisów rangi ustawowej w zakresie kompleksowej regulacji dotyczącej procesu inwestycyjno-budowlanego. Prezes Rady Ministrów powoła skład Komisji spośród wybitnych przedstawicieli nauki i praktyki z zakresu prawa budowlanego, planowania i zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska oraz ochrony dóbr kultury. Komisja będzie składać się z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego, członków i sekretarza. Przewodniczącego Komisji powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra. Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra zgłoszony po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji powołuje i odwołuje zastępcę przewodniczącego Komisji oraz jej członków, w liczbie od 8 do 14 osób. Sekretarza Komisji, jako swojego przedstawiciela w Komisji, powołuje i odwołuje Minister po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, spośród pracowników urzędu obsługującego Ministra. Członkowie Komisji: przewodniczący, jego zastępca oraz sekretarz są powoływani na czas oznaczony, nie dłuższy niż 4 lata. Przewodniczący Komisji może, spośród członków Komisji, powoływać zespoły problemowe na stałe, na czas oznaczony lub do wykonania określonego zadania. Wraz z powołaniem zespołu problemowego, przewodniczący Komisji wyznacza przewodniczącego zespołu, którym może być przewodniczący Komisji, jego zastępca lub członek Komisji. Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami. Zastępca przewodniczącego Komisji wykonuje czynności powierzone mu przez przewodniczącego oraz zastępuje go w razie jego nieobecności. Sekretarz Komisji organizuje pracę Komisji, podejmuje decyzje finansowe w tym zakresie, kieruje obsługą organizacyjno-techniczną, a także zapewnia współpracę Komisji z Ministrem. Przewodniczący zespołów problemowych kierują pracami tych zespołów.
Komisja wykonuje zadania na posiedzeniach plenarnych, które odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu. Zespoły problemowe wykonują zadania przydzielone przez przewodniczącego Komisji, w szczególności przygotowują poszczególne części regulacji. Ich projekty Komisja rozpatruje i przyjmuje na posiedzeniach plenarnych. Przewodniczący Komisji (nie rzadziej niż raz na trzy miesiące) będzie przesyłał Ministrowi informacje o postępie prac. Może także zwrócić się do Ministra o skierowanie opracowanego przez Komisję projektu do konsultacji społecznych. Opracowany i przyjęty przez Komisję projekt Minister przedstawia Radzie Ministrów. Obsługę organizacyjno-techniczną Komisji, w tym odpowiednie pomieszczenia i wyposażenie, zapewnia urząd obsługujący Ministra.