W minionym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury opublikowało uzupełnienie opinii w sprawie zastępowania walnego zgromadzenia w spółdzielniach mieszkaniowych zebraniem przedstawicieli. Sprawa jest istotna m.in. z powodu konieczności przyjmowania sprawozdań finansowych przez najwyższy organ spółdzielni.
Przypomnijmy, w publikacji z 17 lutego „Zebrania Przedstawicieli Członków niezgodne z prawem?” pisaliśmy o tym, że ustawodawca w nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z 2007 r. wskazał na walne zgromadzenie jako najwyższy organ spółdzielni.
Do wejścia w życie tej zmiany możliwe było inne rozwiązanie, tj. zastąpienie walnego zgromadzenia zebraniem przedstawicieli. Szereg spółdzielni korzystało z tej alternatywy, wskazując w swoich statutach właśnie na taką formę. Zmiana ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (wykreślenie z niej możliwości odbywania ZPCz) powinna wymusić odpowiednie zmiany w spółdzielczych statutach. W praktyce jednak okazało się, że wiele ze spółdzielni nie zmieniło jeszcze brzmienia statutów, w związku z czym pojawia się pytanie: co z uchwałami podjętymi przez zebranie przedstawicieli? To zagadnienie – dość świeże – zostało poruszone w niedawnym orzeczeniu Sądu Najwyższego, który wskazał, że przepisy art. 8 [3] ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie stwierdzają wprost, czy dotychczasowy organ spółdzielni – ZPCz – przestaje istnieć.
Ministerstwo Infrastruktury nie ma takich wątpliwości i w swoim stanowisku (opinia z 15 stycznia 2010 r.) wskazuje wprost, że zebranie przedstawicieli członków jest organem nieprzewidzianym w przepisach prawa, a w związku z tym podejmowane przez niego wszelkie uchwały są bezwzględnie nieważne. Jak wspomniano na początku, resort infrastruktury 22 marca uzupełnił swoją poprzednią opinię, przywołując nowe orzecznictwo w tym zakresie. Ministerstwo podtrzymuje swoje stanowisko, jednakże z przywołanego wyroku Sądu Apelacyjny w Białymstoku z 26 stycznia 2010 r. (sygn. akt I A Ca 621/09), wynika że „opóźnienie w uchwaleniu zmian statutu i ich zgłoszeniu nie wywołuje w istocie konsekwencji, w każdym bądź razie takich, jak utrata uprawnień do podejmowania uchwał przez zebranie przedstawicieli członków w dużych spółdzielniach, w których ten organ funkcjonował w oparciu o dotychczasowe statuty. W artykule 9 ust. 2 [ustawy zmieniającej ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych] przewidziano bowiem, że do czasu zarejestrowania zmian statutów pozostaną w mocy postanowienia dotychczasowych statutów regulujące funkcjonowanie zebrania przedstawicieli.”