Do Sejmu wpłynął kolejny projekt dotyczący nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Nowelizacja ma na celu wprowadzenie bardziej skutecznych, precyzyjnych i tańszych mechanizmów zarządzania spółdzielnią przez członków, a także uczestniczenia przez nich w podejmowaniu decyzji, rozwinięcia poczucia współodpowiedzialności za losy spółdzielni i własnej nieruchomości, a także przyspieszenie przekształceń własnościowych.
Proponuje się w nim rozszerzone możliwości ustanowienia odrębnej własności również na spółdzielcze garaże oraz obniżenia górnego limitu wpisowego przy nabywaniu członkostwa w spółdzielni z dotychczas obowiązującej 1/4 minimalnego wynagrodzenia za pracę do stałej kwoty 200 zł. W zakresie podziałów kosztów w spółdzielniach proponuje się, aby nie tylko ewidencja, ale również rozliczenie funduszu remontowego było dokonywane na poszczególne nieruchomości w spółdzielni. Fundusz remontowy to powód największej ilości sporów w ramach spółdzielni mieszkaniowych, a wprowadzenie proponowanego rozwiązania zdaniem wnioskodawców zwiększy możliwości kontroli spółdzielców planowania i wykorzystania środków funduszu remontowego. W celu właściwej realizacji tego postulatu przewidziano obowiązek utworzenia zindywidualizowanych kont bankowych na poszczególne nieruchomości.
Ponadto projekt przewiduje wydzielenie z opłat eksploatacyjnych w odrębnych pozycjach funduszu wynagrodzeń członków zarządu i pracowników administracji zatrudnionych w zarządzie spółdzielni, w osiedlach spółdzielni z podziałem na pracowników administracji i bezpośredniej obsługi zasobów spółdzielni. Przepis ten pozwoli na łatwiejszą analizę kosztów. Wynagrodzenia członków zarządu nie mogą być dla członków tajne, gdyż to oni wnoszą opłaty na pokrycie tych wynagrodzeń.
Kolejne zmiany dotyczą zwiększenia kontroli członków spółdzielni nad wydatkowaniem środków finansowych, w związku z sytuacją, w której spółdzielnie mieszkaniowe wprowadzają coraz większe niczym nieuzasadnione opłaty na mienie wspólne i mienie ogólne spółdzielni, aby następnie wykorzystywać wniesione przez mieszkańców środki na inne cele niezwiązane z tym mieniem. Nowelizacja zawiera również nakaz, aby w statutach spółdzielni były umieszczone zasady zwoływania i obradowania rady nadzorczej oraz podejmowania uchwał. Obecnie funkcjonująca praktyka wskazuje, że jeśli zasady te są określone w regulaminie, to rady nadzorcze ich nie przestrzegają. Takie rozwiązanie umożliwi członkom spółdzielni większy nadzór nad spółdzielnią. Zmiany zmierzają także do uszczegółowienia i doprecyzowania prawa uczestniczenia członków we wszystkich częściach walnego zgromadzenia bez względu na to, w której części spółdzielni się zamieszkuje. Doświadczenie pokazało, że wiele spółdzielni w kraju, wbrew intencji ustawodawcy, różnie to prawo pojmowało i dochodziło do gorszących scen z wynajmowaniem ochroniarzy, by nie wpuścić członków własnej spółdzielni. Przepis wyznacza również racjonalne przesłanki, jakimi ma się kierować Rada Nadzorcza w ustalaniu podziału terenu spółdzielni do poszczególnych części. Proponuje się wprowadzenie ujednoliconego sposób obliczania głosów przy podejmowaniu uchwał na walnym zgromadzeniu, a także prawa członków do prezentowania i uzasadniania swoich projektów uchwał i składanych wniosków.
Proponowane zmiany dążą też do zaostrzenia zasady wynagradzania członków rad nadzorczych w spółdzielniach. Jest to wynik omijania przez niektóre spółdzielnie obowiązujących w tej materii przepisów przez stosowanie różnych premii, nagród podarków wyjazdów itp. Jest to proceder o tyle szkodliwy i niebezpieczny, że nosi znamiona działań korupcyjnych. Projekt upraszcza procedurę przekształceń lokali na odrębną własność przez wprowadzenie możliwości przeprowadzenia procesu przekształcenia bez sporządzania aktu notarialnego w oparciu jedynie o uchwałę zarządu spółdzielni i wpisy do ksiąg wieczystych.