Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


szukaj po słowie:

w dziale:




   

Wykreślenie z ksiąg wieczystych starych wpisów

W działach III i IV ksiąg wieczystych, w których wpisuje się obciążenia dotyczące danej nieruchomości, można znaleźć różne, stare nieraz dokonane jeszcze przed wojną, wpisy np. zabezpieczenia pożyczek udzielonych przed wojną przez instytucje, które już nie istnieją. Mimo że logika nakazuje traktować je jako nieaktualne ich istnienie w księgach wieczystych powoduje dla właściciela liczne komplikacje. Niejednokrotnie ich wykreślenia okazuje się bardzo trudne gdyż podmiot, na rzecz którego dokonano wpisu, już nie istnieje, więc nie może udzielić zgody na wykreślenie wpisu, a sąd prowadzący księgi wieczyste nie wykreśli wpisu bez stosownego dokumentu. Właściciele nieruchomości z takimi obciążeniami w księgach wieczystych spotykają się często w banku z odmową udzielenia kredytu pod hipotekę tej nieruchomości. Mają też problemy z ich sprzedażą. W związku z tym warto zwrócić uwagę, że dzięki Bankowi Gospodarstwa Krajowego przynajmniej części tych starych wpisów można się pozbyć, na podstawie oświadczenia wydanego przez ten Bank.

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego do zadań Banku należy wydawanie oświadczeń mających moc dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, umożliwiających wykreślenie wpisów ujawnionych w działach III i IV ksiąg wieczystych lub zbiorach dokumentów, dokonanych na rzecz:

  • instytucji kredytowych zlikwidowanych lub uznanych za zlikwidowane na podstawie dekretów z dnia 25 października 1948 r. o zasadach i trybie likwidacji niektórych przedsiębiorstw bankowych, z dnia 25 października 1948 r. o zasadach i trybie likwidacji niektórych instytucji kredytu długoterminowego oraz z dnia 25 października 1948 r. o reformie bankowej,
  • Skarbu Państwa z tytułu nabycia ziemi i inwentarza z Państwowego Funduszu Ziemi, utworzonego dekretem z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej, udzielonych w latach 1945-1990 kredytów i pożyczek na rozbiórkę i naprawę, wykończenie budowy, nadbudowę, remont i odbudowę budynków, na sprzedaż gruntów pod zabudowę oraz na sprzedaż przez państwo domów jednorodzinnych i wielorodzinnych,
  • Skarbu Państwa lub podmiotów, których następcą jest Skarb Państwa, dokonanych przed dniem 1 września 1939 r.

W celu uzyskania stosownego oświadczenia umożliwiającego wykreślenie wpisów spełniających warunki, o których mowa powyżej, należy wysłać wniosek o wydanie oświadczenia oraz kserokopię aktualnego odpisu księgi wieczystej, w której ujawniony jest wpis, którego wykreślenie nas interesuje na adres Banku Gospodarstwa Krajowego al. Jerozolimskie 7, 00-955 Warszawa, z dopiskiem Departament Prawny lub dostarczyć go do Banku osobiście. Dysponując już stosownych oświadczeniem Banku, wystarczy złożyć wniosek do sądu o wykreślenie wpisu oraz uiścić należną opłatę sądową.

Autor: Paweł Puch
Źródło: KRN.pl,  2014.04.02
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

Założenia Funduszu Mieszkań na Wynajem
Artykuł
Założenia Funduszu Mieszkań na Wynajem